måndag 3 maj 2021

Ny kniv - Victorinox Grand Maitre Chef

Victorinox kanske är allra mest kända för sina röda fällknivar märkta med ett kors på handtaget. De gör dock så mycket mer och en av de produkter som används flitigt av många profesionella kockar är deras köksknivar. Själv har jag aldrig tidigare varit i kontakt med dem så det skall bli intressant.

Den här modellen blir extra spännande att testa. Varför då undrar vän av ordning, jo det är nämligen den första kockkniven av mer tysk modell som jag prövar. 

Victorinox Grand Maître kockkniv
Victorinox Grand Maître


Med tysk modell avser jag en kategori som skiljer sig från de franska. Generellt är de slankare med tunnare blad. De är också de som japanska gyutos är modellerade efter. Men sedan finns det en mer tysk tradition och där hittas knivar som den här. Med kraftigare blad som är både grövre och högre och därmed även tyngre. Det ger också en bladform med mer uttalad buk än de mer långsträckta franska knivarna. Undantag finns dock men det kan ses som en generell beskrivning. 

Just den här modellen kommer från Victorinox finaste serie kallad Grand Maître. Det här är utförandet med 20 cm blad. Det är en tung och gedigen kockkniv som dock verkar mycket lovande. Det eftersom det mycket stora handtaget som verkligen rymmer alla handstorlekar gör kniven extremt välbalanserad. Det trolllar med de faktiska grammen kan jag tala om. Det första intrycket är därmed mycket gott. 

En mer detaljerad rapport kommer när jag hunnit använda kniven ordentligt! 





/ J - på väg mot köket

#knivesandbikes #knivigtvarre

1 kommentar:

  1. Hej på dig! Tänkte bara höra vad du tyckte om denna kniv? Hur står den sig jämfört med Victorinox billigare serier (fibrox/rosewood t ex) och mot andra märken i samma prisklass?

    Jag funderar själv på en Victorinox Grand maitre santoku som är nedsatt på Amazon nu men det finns tyvärr inte så många recensioner om serien så jag är lite osäker på om jag vågar slå till.

    Tack på förhand!

    SvaraRadera