fredag 14 maj 2021

Nya knivar - AceJet Stinger

Det finns kastknivar och det finns kastknivar. När jag var yngre testade jag mig systematiskt mig igenom de billigare knivarna som fanns tillgängliga i Hobbex och andra kataloger på den tiden. Kastknivar av den typen var inte bra då och de är det inte det nu heller. De är nästan med osviklig precision för små och lätta och inte minst går de förr eller senare av. Något jag alltid bittert fick erfara. 

Steget upp i hierarkin är att söka sig mot stora märken som trots allt erbjuder hyfsad kvalitet till bra priser. Men det finns inte många av den varan på marknaden. Det positiva är att steget från dem till customknivar inte behöver vara särskilt stort. Sen får man kanske släppa idén om vad en "customkniv" är åtminstone om man kommer från fällknivsvärlden och tänker i termer av att någon smider eller slipar fram en kniv. Mycket få kastknivar tjänar på att smidas fram och det finns ingen anledning att göra arbetet helt för hand. Tvärtom använder man sig ofta av maskiner som laserskärare och vattenjet för grundarbetet. Men förutom formgivning så krävs förstås en hel del konkret hantverk för att slutföra knivarna. 

Ett typexmpel på några av de finaste customknivarna som finns att uppbringa i Europa tillverkas i Tjeckien och kommer från AceJet.

Customknivar från tjeckiska AceJet


AceJet Stinger


Som alla knivar i AceJets sortiment är de här kallade Stinger, designade av femfaldige världsmästaren Adam Čeladín.* Modellen är särskilt inriktad mot "No Spin"-kastning och är därför mycket baktung vilket formen ger en vink om. Men den egenskapen gör även att kniven är väldigt väl anpassad till halvrotationstekniker som "Military Halfspin" och "Instinctive Halfspin". Det kan jag avslöja eftersom jag haft knivarna ett litet tag nu. 

Materialet är fjäderstål i form av 14260 och av det får man 242 g per kniv fördelat på 240 mm längd och hela 8 mm (!) tjocklek. Inget som går av i brådrasket med andra ord. Skulle de nu av någon outgrundlig anledning göra det i alla fall så är det livstids garanti på knivarna. Något som man vågar göra då knivarna är handgjorda i Böhmen. En del av Tjeckien som alltid varit känd för precisionsmekanik.

Så snart jag hunnit kasta tillräckligt många kast kommer jag förstås att återkomma med en recension av de här knivarna! Men redan nu kan jag avslöja att för den som känner sig hågad att skaffa bland de finaste kastknivarna som finns att tillgå så finns pengar att spara! Det enda du behöver göra för att få 5% rabatt på köp av de här eller andra produkter från AceJet är att uppge koden "JOHN" vid utcheckning!





/ J - kastglad


Grundmodellen av den här kniven är däremot en kniv kallad Arrow signerad den tyske knivkastaren "Tom Tom".

#knivesandbikes #knivigtvarre #acejet #kastkniv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar