onsdag 16 februari 2022

Att tillverka knivfodral, del 3 - Designfas

I tidigare inlägg i den här serien har jag presenterat en grov riktning på vad som skall åstadkommas och vilka verktyg som kan tänkas behövas på vägen dit. Men en sak har jag inte talat om än och det är det absolut viktigaste. Det är ett visst mått av goda idéer. Nu har vi kommit fram till själva skapandestadiet i den här processen!

Efter att ha spanat på bilder på Instagram och Pinterest kan konstateras att det finns många sätt att göra en knivslida på och det finns nästan lika många vis på vilket det går att konstruera en upphängningsanordning. Därför var jag tvungen att fundera kring vad jag ville ha ut av det hela både rent estetiskt, det visuella är trots allt en smula viktigt annars kunde jag gjort något av kartong och silvertejp istället. 


Typ av fodral

Det första valet stod mellan att göra ett fodral bestående av fram- och baksida samt mellanlägg alternativt ett vikfodral. Det senare innebär att man viker en bit läder och syr ihop det i en kant, det förstnämnda att man syr på båda sidor. Sen går det förstås att åstadkoma hybrider av de här typerna också. Ett tredje alternativ som dök upp och som inte är uteslutet är att göra ett fodral av två lager, fram respektive baksida där lädret enbart våtformas kring knivbladet istället för att ha mellanlägg. Men den tekniken lämnar jag till ett senare projekt tror jag. 

Valet föll på alternativet med mellanlägg. Mest av estetiska skäl tror jag då den aktuella knivmodellen är helt symmetrisk och jag vill att fodralet skall spegla det. Det styr även övriga designen förstås. 

Den första kandidaten för nya kläder, Patriot Dagger från WL Custom Blade


Bra, då är jag en bit på väg i tankearbetet. Sen underlättas det hela av att den här knivtypen inte har något tjockt handtag, skollor saknas helt. Möjligen skall sådana tillverkas längre fram. De blir också av läder i så fall. Men det gör att vare sig handtag eller fingerskydd bygger på djupet. För knivar som gör det, exempelvis Bowie- eller friluftsknivar, krävs mer komplicerade lösningar som kilar i kanterna alternativt fler lager läder för att få dem att sitta rakt i fodralet. 

Kastknivar är därmed mycket lämpliga kandidater för nybörjare i fodralbranchen! Åtminstone på det området. Det skulle visa sig längre fram att de bjuder på andra utmaningar istället. 


Hänge/hälla

Sen var det frågan om hur kniven skall bäras. Även inom detta område finns det väldigt många alternativ. Men eftersom jag vill kunna använda det för snabbdrag betyder det att kniven skall kunna bäras för "cross draw", "korsdrag" blir lite fel på svenska. Det betyder på vänster höft eller närmare framsidan av kroppen. Men jag vet inte exakt hur högt jag vill ha det så därför vore det även bra om det gick att justera höjden en smula. Sen är frågan om knivhandtaget skall vara vinklat i t ex 45 grader uppåt eller om det skall bäras nästan horisontellt. I det sistnämnda fallet skulle det fungera med s k "scout carry", det vill säga en fästanordning som gör det möjligt att bära kniven horisonellt på bältet. 

Två olika varianter på upphängningsanordning


Samtidigt vill jag utforska hur det känns att bära kniven lågt på höger sida. Det vill säga en annan typ av fäste. Eftersom fodralet i sig skall bli tämligen symmetriskt finns inget vänster eller höger. Men hängena är av olika typ. Förvisso ämnar jag göra fler fodral om jag gillar det men jag vill inte inleda med det så en tanke var att man kan konstruera någon typ av fodral med utbytbar upphängningsanordning medelst skruvnitar.

Ytterligare ett alternativ som övervägdes när jag satt och skissade var en variant där jag gör ett kombinationsfäste. I princip en fyrkantig platta med fäste i hörnen så att ett bälte kan träs både vertikalt och horisontellt men även i 45 graders vinkel mellan skruvarna. Det vore en intressant lösning på det hela! Frågan är dock om höjden blir rätt med den lösningen? Och sitter det fast nog för att inte fodralet skall röra sig när man drar kniven kvickt? Det återstår att se. Men använder jag mig av skruvnitar/Chicagoskruv så går det att byta i efterhand. 


Mönstret växer fram

Med de här idéerna i bakhuvudet blev resultatet någonting i den här stilen. Ett symmetriskt fodral med en baksida, en framsida och ett mellanlägg som åstadkommer plats för bladet samt skyddar sömmen från bladet. Även om det inte är så viktigt i det här fallet då kastknivar inte är vassa på samma vis som en jaktkniv. Men jag vill som sagt lära mig att göra fodral också. 

Skissande på gång


Hängena skulle först bli två stycken och avtagbara varav ett för snabbdrag som skulle vara vinklat. Tanken med det är att jag ändå skall få upp kniven i position för kast med ett varvs rotation. Det betyder att kniven dras snett uppåt. I alla fall i teorin. Jag har endast liten erfarenhet av den typen av kast måste medges. Det andra hänget skulle vara av mer traditionell typ om man kan uttrycka det så. 

Men valet föll till sist ändå på alternativ tre, kombinationslösningen. 

Eftersom jag är ovan vid tillskärning och sömnad så beslöt jag att göra en testmodell i kartong först för att få en uppfattning av proportioner och hur det kan tänkas se ut när det är färdigt. Resultatet blev intressant.

Några idéer testades på en kartongmodell. Bland annat att låta hålet i kniven vara tillgängligt


Även att göra en mycket enkel förlaga i kartong gav goda insikter av allahanda slag. Förutom småsaker som mer kosmetiska detaljer som att det vore snyggare med en något högre baksida och mindre rundning mellan nitarna så upptäcktes tämligen omgående att "trippelsystemet" för bältesfästet skall överges. Inte för att det inte fungerar för det gör det faktiskt om överkant på läderhällan justeras en smula, utan för att det blir för klumpigt. Idén är inte övergiven för gott men den behöver finslipas. 

Istället lutar det åt att det blir ett fodral som antingen kan bäras rakt upp och ned alternativt med "scout carry" endera i korsryggen för drag på höger sida eller på vänster sida för "cross draw" som sagt. 


Slutversion

Med erfarenheterna från kartongfodralen och efter att ha granskat det visuella mer kritiskt kom jag fram till att formen fungerar men var ful. Så viss försköning var av nöden tvunget, som det heter. Framförallt behövde fodralet bli slankare och rakare i formen. Hur mycket styrs dock av en specifik detalj och det är att fästskruvarna för bältet inte kan sitta för tätt ihop. Mellan dem måste finnas ett utrymme stort nog för ett 4 cm bälte, 35-38 mm bredd är mycket vanliga mått på den fronten. Det skall dessutom rymmas både horisontellt och vertikalt. 

Version två av min idé var den som jag gick vidare med


Förfärdigade mallar utifrån skissen ovan


Med den här lösningen på hälla kan fodralet därmed inte bli så mycket slankare. De övergripande formerna fick sig också en putsning. Ovandelen är svängd på ett annat vis och likaså fick sidorna på fodralet en helt annan kurvatur. Sedan hoppade jag över tanken på dubbelsömmar längs ovandelen då jag tror att det är överflödigt. Med lim, sadelmakarsöm samt Chicagoskruv lär det sitta ihop ändå. 

Nu återstår bara att förvandla skissen till verklighet!


/ J - i designtagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar