onsdag 23 februari 2022

Ny kniv - Lionsteel M2M

Gamla hundar skall tydligen kunna lära sig sitta. Det borde betyda att även gamla knivköpare borde lära sig att kunna översätta utskrivna mått till verkligheten. Det kan jag inte alltid! Med det menar jag att den här kniven, M2M från Lionsteel var väsentligt mycket mindre än jag trott! Det trots att jag visst läst specifikationerna. 

Nu är det i det här fallet inte en dum egenskap. Tvärtom var det kärlek vid första ögonkastet. Det är så många saker som gjorts rätt med den här kniven och som kan upptäckas redan vid efter att ha hållit i kniven i några få ögonblick. 

Lionsteel M2M med fodral
Lionsteel M2M kommer med ett kraftigt läderfodral vilket inkluderar ett extremt flexibelt bärsystem


Lionsteel M2M har Micartahandtag och blad i M390-stål
I bladet hittas M390-stål och handtaget är gjort av välformad Micarta


Den här kniven är en utveckling av en redan befintlig kniv i Lionsteels program föga överraskande kallad M2. Den är tillika deras minsta fastbladare utvecklad i samband med MCKF forum för att åstadkomma en liten och kompakt kniv för friluftsbruk. 

Men det extra M:et i namnet är i det här fallet viktigt för det  har hänt mycket mellan de olika modellerna. I princip hela kniven har fått sig en överhalning. Handtaget är längre och mer avancerat utformat, bladet har uppgraderat stål och inte minst är fodralet ett helt annat än det ursprungliga. 

En (troligen) mycket bra kniv är nu excellent! Fast innan jag slår fast det skall den förstås brukas först. Men vi talar om M390 stål, vilket innebär att det inte blir så mycket bättre på den fronten. Därtill ett extremt bra handtag och ett fodral i kraftigt läder som kan fästas eller bäras nästan hur som helst inklusive på stridsbälten, ryggsäckar, skärp eller hur du nu känner för att transportera ditt redskap. Det möjliggörs av två avtagbara läderremmar som därtill kan vinklas efter behov. Ett mycket flexibelt bärsystem. 

Stålet är som sagt uppgraderat och handtaget som jag förvisso inte vet hur det var tidigare är nu en ren fröjd att hålla i. Jag lär återkomma med fler rapporter om den här lilla kniven och inte minst en recension!




/ J - överraskad

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar