torsdag 3 februari 2022

Ny kniv - Sencut Acumen

Danskarna döpte den till Malik. Han kom senare på besök även till Småland. Mitt under rådande storm trillade det in ett paket. Det föranledde en promenad i mycket blåsigt väder till det lokala postutlämningsstället, i mitt fall en Preem-mack. Det som väntade i paketet är som rubriken säger en kniv kallad Acumen från Sencut.

För den som inte vet är Sencut ett systermärke till Civivi. De i sin tur är ett systermärke till WE-Knives. Enkelt uttryckt var Civivi tänkt och är mer budgetorienterade versioner av WE-knivarna. Från början låg de ofta i prisspannet 30-40$ i riktpris från tillverkaren. Men allteftersom tiden och framgången ökat har även priserna gjort det. Det medför att det märket nu ofta har knivar som kostar det dubbla. I Sverige hamnar därför slutpriserna mellan femhundra och tusen kronor. 

Det lämnade utrymme för ytterligare ett märke ansåg man tydligen från koncernen. Det är där Sencut kommer in i bilden. Kvaliteten är där i mångt och mycket densamma men materialen är enklare och försäljningskanalerna begränsad till Amazon. Allt för att hålla ned priserna. 

Sencut Acumen


Acumen är en typisk Sencut på det viset. Välbyggd med snygga linjer och i mitt tycke ett attraktivt yttre. Kontrasten mellan svart och lila gör sig bra. Det är för övrigt min första kniv med den färgen på handtaget. Ibland är lite omväxling inte så dumt. Gillar man inte den så finns kniven att tillgå i fler färgkombinationer. Handtaget är för övrigt försett med sidor i G10. Stålet är som vanligt i det här fallet 9Cr18MoV. Ett i sammanhanget inte oävet stål. Så trots att materialen är enklare så är de väl valda. 

De första intrycken var mycket positiva då kniven är snygg att se på, öppnar kvickt och låser bra. Därtill är balansen utmärkt. Men redan efter ett par minuters hanterande upptäcktes en stor brist. Jag ämnar fördjupa mig kring det i kommande recension. Jag kan dock avslöja att det handlar om hur kniven känns i handen. 




/ J 

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar