onsdag 9 februari 2022

Ny(a) kniv(ar) - Graf Knives B1 Bowie

Våren närmar sig, i alla fall har det känts så här nere i södern de senaste dagarna. Småland har bjudit på ovanligt sympatiskt väder med strålande sol, i glimtar i alla fall. Det gör att knivkastningen  har tagit fart och jag kastar på det lilla som återstår av mina gamla tavlor. Inte optimalt men jag får träna enligt devicen "aim small, miss small". 

I samband med det ökar förstås även intresset för nya knivar och som tur var ramlade de här in för några dagar sedan. Beställningen gjordes förstås för ett tag sedan. Men de här knivarna görs delvis för hand i små serier så det är några veckors leveranstid på dem. 

Graf Knives B1 Classical Bowie



Med en längd på 35 cm och en grovlek på 5 mm väger knivarna in på 400g


Knivarna kommer från Polen där de tillverkas av Melon Tools för Graf Knives som drivs av Michał Prądzyński. 

Just den här modellen kallas B1 Classical Bowie. Jag måste erkänna att det var utseendet jag föll för. Men inte enbart då jag redan har ett par Bowie-knivar från Graf sedan tidigare. Den modellen, T2 Bowie, är en senare och mer utvecklad modell med bl a indexering för bladgrepp. De är bra nog att kasta med för att ge mersmak. 

Vad B1 erbjuder är istället ett mycket rent och klassiskt Bowie-utseende. Det blir inte mycket mer renodlat än så här! Och eftersom jag gillar att kasta med mina andra Graf-knivar så har jag goda förhoppningar om de här också!

Givet typen är det förstås tämligen substantiella knivar även om de inte tillhör de allra största i sin klass. Längden är 35 cm och den största bredden är 47 mm vilket gör att modellen med marginal är godkänd för tävlingskastning i alla stora organisationer. Godstjockleken på kniven är 5 mm vilket inte är extremt mycket men det räcker ändå till för att knivarna skall väga in på 400 g. Jämfört med en vanlig traditionell fastbladad kniv är det dock rejäla pjäser med tyngd i. 

Sedan kan tilläggas att förutom att vara snygga, de är ännu okastade så jag kan inte uttala mig om egenskaperna, så är de inte dyra alls! De kostar inte mer än 100 zloty styck och för närvarande ligger växelkursen på kring 2,35 kr eller så. Med frakt och allt hamnade därför det här setet under tusenlappen!


/ J - tränar kastarmen

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar