tisdag 1 februari 2022

En bit på väg

Det som är en bit på väg är det nya året förstås. Januari kom och gick som den plägar att göra och innan man vet ordet om är det februari. Även det känns en smula förutsägbart. Det positiva med det är att vi förhoppningsvis går mot varmare tider. När jag skriver detta har jag fortfarande frost i fingertopparna efter en bitig vinterpendling på cykel. Så därav mitt intresse för väder och värme. Lugnet efter stormen Malik förde med sig kallare väder. På köpet ramlade det ned vitt fluff från himlen igen. Det kändes onödigt. 

La Griffe från Fred Perrin är en av få Neck Knives som jag faktiskt använder som sådan

Något annat som startat är det knivåret 2022. Nyheter har därför ramlat in från de flesta större märken och de har som ofta förr presenterats via Shot Show i USA. En mässa som namnet antyder egentligen huvudsakligen riktar in sig på skjutvapen men som även är stor i knivvärlden. Det kan snabbt konstateras att nivån på det som presenterats är synnerligen varierande i mina ögon. Utan att gå igenom alla märken kan sägas att exempelvis italienska MKM kommer med ett flertal intressanta samarbeten med kända namn som Rumici, Voxnaes och Terzuola. CRKT pumpar ut nya modeller i enkla material som vanligt, detsamma gäller Kershaw för övrigt. De sistnämnda verkar dock göra samma modell om och om igen. Med det menar jag att många av dem är förvillande lika även om de i år verkar satsa mer på slip joints

Även Benchmade kommer med nya modeller. Konkurrenten Spyderco däremot verkar ha gått i stå. I princip EN ynka ny modell och ett antal varianter på samma tema som de gjort de senaste åren, det vill säga att skifta färg, handtagsmaterial och framförallt stål på redan befintliga modeller. Hela havet stormar i sin egen knivkatalog. Vad har hänt som föranleder detta, har idéerna helt sinat? Jag räknar inte att någon kniv blivit större eller att man plattat ut en egg till en Wharncliffe som en ny modell. Förhoppningsvis tar det sig senare under året då Spyderco använder sig av sina "reveals" som släpps löpande. Men det är inte mycket därifrån som lockat mig de sista åren.  

Sommarbild av kommande recensionsobjekt, Pro-Tech TR3


På min personliga knivhorisont har det inte sinat även om året börjat tämligen blygsamt. Här har presenterats en ny fastbladare, Gianghi och en uppsättning nya kastknivar från WL Custom Blade. Men i gengäld har de tillskotten varit desto mer sympatiska. Recensioner följer förstås. Det kan tilläggas att jag väntar in åtminstone några nya knivar inom kort. 

Annars "knivas" det en hel del. Förutom allt som hör bloggen till med testande, skrivande och fotande med mera så kastas det en hel del kniv. Ja, i den mån vädret tillåter så här års vill säga. Den delen av knivintresset tar sin lilla tid det också. I anknytning till detta har jag även börjat göra knivfodral. Den processen ämnar jag dela med mig av och den första delen är redan publicerad som någon kanske noterat. 

Det är en del av det som kommer att kunna läsas här på bloggen under februari. Utöver det blir det recensioner av knivar från Victorinox, SRM, Fred Perrin och Pro-Tech är det tänkt. 


/ J - väntar på våren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar