torsdag 28 september 2017

Ruike


Dags att stifta bekantskap med ett för mig nytt märke på knivhimlen. Det är kinesiska Ruike som introducerar sig själva för "Knivigt värre" i och med den här kniven!

Bakom Ruike står ett väl etablerat företag i Fenixlight som funnits ett tag och gjort sig kända för att lysa upp tillvaron både bildligt och bokstavligt med ficklampor, pannlampor och cykelbelysning. Nu ger de sig in på knivmarknaden och gör det med ett tjugofemtal modeller som sträcker sig från enklare fickknivar, via multifunktionsknivar och större fällknivar till några fastbladare. 

Sortimentet ser konkurrenskraftigt ut och vad jag kunde utläsa av tidiga bilder så förefaller det som om det samarbetas med Real Steel Knives på något vis. Det är inte bekräftade uppgifter men det som får mig att spekulera kring det är hur clipen är utformade, valen av bladstål samt inte minst användandet av sekundärlåset "Beta Plus". Där har till och med namnet fått hänga med. 

Om så är fallet är det enbart positivt och borgar för solid kvalitet.


Bästa sortens kaffe, den som avnjuts med en ny kniv



Modellen ovan heter P128SF och är en av Ruikes senare modeller. Den är en något kraftigare fällkniv som öppnas med flipper och låser med ett ramlås. Den bjuder också på finesser som lager, ett extralås och framför allt ett bra svenskt stål i bladet i form av Sandvik 14C28N. Överlag en solid kniv redan på pappret. 


Designen är ren och elegant och i mina ögon riktigt snygg. Inga excesser men ändå små detaljer att notera och glädjas åt när man undersöker kniven närmare. 

Det första intrycket som slår mig när jag packade upp kniven är att den är lätt för att vara gjord helt i stål med de här måtten. Det lovar gott inför fortsättningen. Sen kommer känslan av att den känns välbyggd och på något vis sund. Inga konstigheter i handen och balansen är helt neutral.

Enbart positiva första intryck med andra ord. Kniven hämtades ut på morgonkvisten och fick därefter raskt dyka ned i en ficka för att omedelbart följa med på dagens äventyr.

Modellnamnet kanske behöver en överhalning men desto mer arbete verkar vara nedlagt på kniven vilket jag är glad för. 

Jag återkommer med löpande rapporter om hur den här bekantskapen artar sig och naturligtvis blir det en fullskalig recension när kniven väl burits och brukats ett tag. 


/ J - nyfiken igen


#knivesandbikes #aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar