lördag 11 april 2020

Betydelsen av ägg

Ägg är viktigt. Särskilt så här års. Av någon förunderlig anledning firar vi Jesu död med en sjuhelsikes massa ägg - och sill, alltid sill. Det har vi midsommar, jul och påsk och inte sällan däremellan. Ingen diskrimineras, vare sig person eller högtid. Alla får sill och det året om. 

Som ateist har jag förresten aldrig fått ihop det där. Eller jo, sillen begriper jag mig på. Det är en variant på Särimner, sillen som alltid återuppstår Men han Jesus-typen. Födelsedagen är ett återkommande tema vid samma tidpunkt varje år. Men när han påstods ha dött är inte fullt lika konsekvent. Det kan i princip vara vilket jäkla datum som helst. Knepigt det där. Folk tenderar vanligen att avlida vid en tämligen specifik tidpunkt. Sen dog han tydligen för våra synders skull. Fast han är ju odödlig så egentligen dog han inte utan var mer skendöd för våra synder ett litet tag. Men låt oss inte halka ned i det djupa kaninhål som religion utgör.  

Men ägg skall det vara. Och apropå gnagare och deras boningar, en hare, en stor jäkla hare! 

Den hårfina skillnaden mellan egg och ägg


Sedan får man inte som kniventusiast glömma bort eggen! En jäkla massa egg behövs också. Själv tar jag fasta på den delen av påsken. Den är mer eggande måste tillstås. Just den här eggen till exempel har ett hack i sig som borde åtgärdas. Men det ämnar jag inte göra. Istället skall jag förbereda en födelsedagsmåltid. Det skall bli goda grillade burgare eftersom vädret tillåter det. 

Ägg står faktiskt inte på menyn alls! Glad påsk tillönskas er alla!

/ J - äggspert på allt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar