fredag 3 december 2021

Ny kniv - SRM 7228L

Ibland gör tillverkare helt rätt saker. Det gäller SRM i det här fallet. För inte så länge sedan recenserade jag en kniv från dem kallad 7228. En kniv som med rätta fick beröm av mig för att vara en bra kniv i det mindre formatet. Tydligen höll många med mig då jag förstått att det blivit en försäljningssuccé.

Det fanns dock en sak som höll den tillbaka och begränsade användningsområdet en smula. Kanske inte så mycket själva egglängden som handtaget. Det är en liten kniv! Men det är där det känsliga örat mot marken eller kanske ögat på sociala medier i dessa tider kommer in i bilden. SRM uppfattade att många med mig skulle uppskatta den här modellen i ett större format.

Därför kan jag nu presentera 7228, fast med ett "L" som i "Large" tillagt till beteckningen. 

SRM 7228L-GW 


Bladlängden har ökats från strax under sju centimeter till något över nio. Totallängden på den här kniven landar på 20,7 cm. När man ändå höll på så putsade man lite på utseendet också, diskret men effektivt. Pivotskruven snyggades till och clipet fick en liten men diskret logga. Men man gjorde också spetsen på clipet bättre genom att bredda den. Annars är clipet fortfarande deras eminenta "TFAC - Tool Free Ambi Clip" som kan avlägsnas eller skiftas utan verktyg. Det är bara att nypa ihop det och dra hårt bakåt så lossnar det. 

Kvar är även SRMs eminenta tolkning av ett lås med tvärgående bult á la Axis. Deras variant kallas Ambi lock. Däremot är tumplattan från originalet borta och den har ersatts med dubbelsidiga tumknoppar. Något jag uppskattar då en förstorad tumplatta kunde varit i vägen. Knopparna däremot är perfekt placerade. 

Överlag känns den här kniven som en blivande hit och jag har svårt att se att den inte kommer bli populär. Inte minst som även stålet uppgraderats. I den större upplagan hittas nu VG10 i bladet. Därtill är handtaget riktigt bekvämt.  

Allt som allt ett mycket attraktivt paket. Särskilt som jag tycker kniven är snygg!




/ J - positiv

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar