måndag 13 december 2021

Ny kniv - SRM 9215


Det här är den tredje kniven från SRM på kort tid för min del. Först ut var  7228L vilken är en förstorad version av, ja det går att gissa, 7228. Därefter Unicorn, vilken förutom namnet är tämligen unik på det viset för SRM att det är en kniv med titanhandtag och dessutom med ett blad som bjuder på persiska influenser med sitt uppåtsvepta blad eller trailing point som det heter på engelska. 

Idag skall vi till en annan del av världen, närmare bestämt Asien. Varifrån den här kniven hämtat sitt formspråk är nog ingen hemlighet. Den tvåfärgade Micartan har fått ett diamantmönster som påminner om resultatet av tsukamaki, den japanska konsten att linda ett handtag. Därtill har hela kniven en tanto-liknande form och på samma vis en tanto-spets. Den japanska varianten och inte den amerikaniserade versionen bör kanske tilläggas.

SRM 9215



Det slanka formatet är distinkt och tilltalar många ögon. Men jag måste erkänna att de här flirtarna med japansk estetik i fällknivar sällan tilltalar mig. Det är av det skälet jag inte äger en enda kniv av de annars så populära Kwaiken-modeller som varit så populära de senaste åren från olika tillverkare.  

Med det sagt så ser den här ändå duglig ut även i mina ögon även om själva grundtypen inte är min personliga favorit. Men jag är helt övertygad om att det kan vara någon annans. Modell 9215 är nämligen en välbyggd kniv som sagt bjuder på G10 i handtaget, ett slankt blad i D2-stål och ett sympatiskt "Ambi-Lock". Det är SRMs egen version av alla Axis-derivat som finns. Deras fungerar utmärkt kan påpekas. Kniven kommer även med "TFAC" eller "ambi clip" som det också kallas. En uppfinning från SRM som gör att clipet kan repositioneras eller avlägsnas utan verktyg. Man nyper ihop stålskänklarna på clipet för att frigöra ett par låsklackar inuti handtaget och sen trycker man hårt bakåt varpå det lossnar. 

9215 är trots de slanka formerna en fullvuxen kniv. Totallängden uppgår till tjugoen centimeter och bladet mäter strax över nio centimeter. Överlag en intressant bekantskap. En recension kommer som vanligt!





/ J - testar sina gränser

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar