onsdag 1 februari 2023

Det nya året tuffar på

Februari. Ny månad, nya tider. Eller snarare sagt förefaller de se ut exakt likadant som igår. Generellt går jag och längtar efter vår även om jag är plågsamt medveten om att den kan dröja till och med här i södra Sverige. Men det hänger ihop med det att det mesta jag tycker om att göra utomhus är avhängigt av att det inte är snö och minusgrader utomhus. 

Det är inte det att man inte KAN t ex cykla i alla väder. Det är det att det inte är lika roligt. Mer än någon enstaka gång för att bevisa att det går då. Dessvärre kan inte detsamma sägas om t ex knivkastning. Det fungerar inte alls när vädret är uselt. Jag försökte häromdagen i halv desperation. Det var uppehåll och dugligt vackert väder. Men både marken och tavlorna var djupfrusna. Så hälften av träffarna studsade i de stenhårda tavlorna trots att jag fick ta i ordentligt när jag kastade. Sedan gick en spets av på en kniv så ny att jag inte hunnit presentera den här på bloggen än! Då tröttnade jag och satte mig för att dricka medhavt kaffe istället. 

Sista januari, strax innan snön återvände


Tavlorna är både djupfrysta och glaserade med ett islager


Spetsiga knivar och mycket kraft lyckas slå igenom isen, till en av de gick av. Det var dock inte den här modellen, Spinning Dagger från Zitoon Knives, som gjorde det


Kort sagt betyder det att den knivkastning det kommer att skrivas om är endera skåpmat alternativt ett resultat av längtan efter en "kast-vår". Under tiden blir det en del andra ämnen. Men även om en del av dem också stöter på patrull. Min nya Satake Kuro Mori som presenterades häromdagen lär inte få aktiv utomhusanvändning på ett tag. 

Som tur var finns det några andra knivar att avhandla. Bland annat tänkte jag fortsätta att beta av Pingvin-flocken från QSP med en Mini variant den här gången. Även Brisa Kwaiken 90 skall få sig en recension liksom en nyproducerad retrokniv från Camillus. Sedan får vi se om det dyker upp några generella nyheter. För en gångs skull har jag inte så mycket nytt på ingång. Men något på den fronten blir det säkert. 

Men några inlägg kommer det allt bli, det kan ni vara säkra på! Väl mött i etern go' vänner. 



/ J - traskar vidare in i det nya året

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar