fredag 3 februari 2023

Fredags-EDC CXIII "S.O.G."

Fredagar kommer och går i sakta mak. Likt dyningar på ett kalenderhav. Det häver sig mot helgen innan de drar sig tillbaka. Den här specifika fredagsmorgonen bjöd på halv snöstorm. Halvt yrvaken tittade jag ut genom sovrumsfönstret på anmodan av fästmön. Det snöade på tvären och jag övervägde att lägga huvudet på sned för att se om det var mitt perspektiv det var fel på. Därefter återvände jag till sängen och försov mig nästan. Det är också en start på dagen. Ni vet hur det känns. 

Därför fick det bli bilen istället för cykeln idag. 

"S.O.G."


Knivarna i fickorna är två och kommer från SOG. Namnet som det bråkas om hur det skall uttalas. Endera som S.O.G. där varje bokstav uttalas för sig eller som en akronym, dvs en förkortning som skall läsas som ett ord. Ett tredje alternativ är att läsa ut hela namnet "Studies and Observation Group". Men om det paras med "Terminus XR LTE" som är namnet på kniven med guldfärgat blad blir namnet väldigt långt. Men det avskräcker inte det här företaget, de skriver ut allt på bladet. Både den informationen och lite till. Vi får lära oss inte bara om vilken ståltyp det rör sig om utan även hur värmebehandlingen gått till. I det här fallet "cryo" vilket innebär mycket kyla i en del av processen. 

Den andra kniven har fått namnet Stout FLK och är resultatet av ett samarbete mellan danske Mikkel Willumsen och SOG. Den påminner en del om en CRKT Pilar med mer aggressivt blad. Överlag en rätt trevlig kniv. 

Därtill bärs det en ficklampa. En jäkla nödvändighet så här års. Det är inte ljust vare sig på morgonen eller kvällen. Den här är faktiskt en sak jag köpte på en rea hos XXL för några år sedan. En Olight S1 Baton Mini.

En annan nödvändighet är en bra snöskrapa/borste. Min var borta i morse när jag skulle ha den så jag fick leta upp en sopborste för inomhusbruk istället. Förhoppningsvis fungerar det också i eftermiddag. 

Hoppas ni har en bra fredag allihop!


/ J - mitt i snövädret

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar