måndag 4 mars 2024

Ny kniv - Al mar SERE T36

Det är nu fyra år sedan jag recenserade den förra iterationen av den här klassikern från Al Mar. Det var en bra kniv och fick mer än godkänt av mig men jag kände ändå att den inte riktigt levde upp till sina mer ikoniska förlagor. Men ibland behöver en kniv bara några små uppgraderingar för att förvandlas från "meh" mitt i mellanmjölksland till något riktigt bra. Det har nu skett!

I den recensionen beskrev jag kort bakgrunden för Al Mars S.E.R.E-modell. Det har nu blivit dags för ytterligare ett kapitel i den historien kallat SERE T36.

Al Mar SERE T36


Namnet antyder att något skett men inte hur mycket. "T:et" talar nämligen om att produktionen av den här och några andra modeller flyttats från Kina till Taiwan. Det har inte bara resulterat i en högre produktionskvalitet utan även i en rad material- och teknikförbättringar. 

Vad gäller materialen så är både blad och handtag uppgraderade. I bladet hittas nu S35VN stål med en ytbeläggning av TiNi att jämföra med tidigare D2 och någon enklare variant av beläggning. 

Vidare är handtagssidorna fortfarande gjorda av G10 men nu i grövre utförande som bjuder på mer friktion. Således även det en förbättring.

SERE Folder är en av de ursprungliga "taktiska" fällknivarna, nu still going strong eller kanske till och med bättre än förr


Rent tekniskt har det hänt att man skippat den så illa omtyckta fjäderassistansen. Med bättre toleranser och inte minst kullager vilket inte fanns i föregångaren så behövs inte det. Även om flippergeometrin inte är den bästa på marknaden måste väl erkännas.  

Clipet har även det tweakats något både vad gäller form och funktion. Återstår att se om det är till det bättre eller sämre. 

Utöver det har man lättat stålramen med urfrästa fickor. Samma behandling har flipperfenan fått även om jag misstänker att den detaljen enbart är kosmetiskt för att man skall kunna se att det är en "T-modell". 

Måtten är däremot identiska och som så ofta är fallet med Al Mar så skvallrar siffran i namnet om bladlängden, i det här fallet 3,6 tum vilket fritt översatt blir nio centimeter och någon millimeter. Handtaget är rejält tilltaget och kan hanteras av alla handstorlekar och med handskar på om så tarvas.

Med de här förändringarna hoppas och tror jag att en mycket bra kniv nu har återfått sin forna glans och kan mäta sig med sin egen skugga. Den här kniven andas "gamla" Al Mar fast i modern tappning.



Al Mar





/ J - mer än nöjd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar