måndag 18 mars 2024

Fredags-EDC CXXVIII

Fredags-EDC i backspegeln får det väl bli eftersom det inte alls är fredag när jag skriver det här. Förklaringen är dock enkel. Vanligen plitas de inläggen under frukost- eller lunchrasten på jobbet på fredagarna. Men inför helgen som var fanns inte tid till det. Eller rättare sagt, tid fanns men inte ork. Jag blev sjuk helt enkelt. Det var så jäkla tydligt när det kom. Först blev jag väldigt varm. Sedan frös jag. Därefter började jag svettas så det kom pärlor i pannan trots att jag bara stekte fläsk. Dagens lunch var nämligen husmansklassikern fläsk med löksås. 

Efter det var det bara att åka hem och lägga sig. Det gjorde jag också. Bokstavligen och där stannade jag med feber hela helgen. Tur det var en del skidor på TV att ta del av. 

Scandi grinds från Brisa


Av det skälet användes inte knivarna jag hade på mig/med mig en enda gång. Eller jo, ETT snitt gjordes med fälllkniven då fläskpaketen skars upp. Det var den dagens insats. 

Kniven som nyttjades var den lilla Birk 75 från finska Brisa. I väskan hittades dessutom en liten fastbladare som komplement. Kwaiken 90 är namnet. Båda knivarna stoltserar med en "scandi grind". Det är det enda som binder dem samman. Just Kwaiken är annars rätt unik då det är något av en fusion mellan japanskt och skandinaviskt. Även om tanto-spetsen är mer av den "amerikanska" typen. Den som förvisso inte är amerikansk men ändå populariserades där. Utmärkt och charmig kniv för övrigt. 

Nu skall jag fortsätta att kurera mig. Det innebär mest att sova, dricka te och försöka skriva en stund när jag orkar. 


/ J - febrig

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar