torsdag 25 april 2024

Ny kniv - CJRB Hectare

En olycka kommer sällan ensam heter det. Inte för att det har med saken att göra men det verkar gälla knivar i det här hushållet också. I det här fallet handlar det om ytterligare en representant för CJRB. Från noll till två på mycket kort tid. Det är för övrigt ett systermärke till Artisan Cutlery där deras mer budgetorienterade segment återfinns. Min första kniv därifrån, Prado som jag presenterade häromdagen gav mersmak. En Laconico-design som låg oerhört bra i handen och därtill var snygg att se på. 

Det enda som möjligen kan diskuteras var mitt val av "aqua green" som handtagsfärg. Den var kanske lite väl distinkt. Men för att fortsätta med ordspråken så är det även svårt att lära gamla hundar att sitta och därför blev den här kniven kallad Hectare ännu mer färgglad. 

Kniven kommer i en rejäl ask samt instoppad i ett fodral


Det återstår dock att se hur väl den färgen håller då det faktiskt förefaller vara ett målat blad. Vid närmare eftertanke tror jag till och med att det står så på hemsidan. Det är i vilket fall som helst inte DLC-klass det handlar om. Men för den som vill ha en något mer diskret kniv finns Hectare i en uppsjö olika varianter även med mer standardfärgade satinblad samt både diskreta och färgglada handtag. 

CJRB Hectare


I övrigt är det en kniv i "Bugout"-klass vi talar om. Det vill säga en kniv med ett blad kring åtta centimeter och som väger lite. I det här fallet kring 77 gram. Handtagsmaterialet är G10 och låset av cross bar-typ och bladet öppnas med ett tumhål alternativt med låsfunktionen. Bladet löper på kullager och stålet är en för mig ny bekantskap i AR-RPM9. Enligt uppgift skall det vara någon form av pulverstål. Jag antar att det är vad "P" i namnet står för. 

Överlag gillade jag linjerna på kniven och minst att den såg ut att ligga väl i handen vilket jag direkt kan säga att den gör. Men jag är som sagt spänd på att se hur den håller och uppträder över tid. De intrycken kommer förstås att delges er i en recension. 


CJRB Knives




/ J - nyfiken gul

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar