onsdag 17 april 2024

Ny kniv - CJRB Prado

Vi knivfantaster lever just nu i en bra tid brukar jag ibland säga. Och inte bara jag bör väl tilläggas. Vad som syftas till är att tillgången till bra knivar i olika prislägen troligen aldrig varit så omfattande. Inte bara är antalet tillverkare stort utan den generella kvalitén har gått upp. Fina knivar har alltid funnits men de har kostat därefter och i många fall varit om inte helt så i alla fall halvt ouppnåeliga. Men inte längre som sagt. 

Det här märket CJRB är ett gott exempel på varför. Nu skall tilläggas att de likt många andra nuförtiden är en avknoppning eller ett systermärke till ett mer exklusivt sådant. I det här fallet heter modermärket Artisan Cutlery. Från dem har tidigare recenserat ett par knivar, senast en av toppmodellerna

Därför blev jag förstås nyfiken på vad de kunde åstadkomma i en mer budgetorienterad klass. Extra spännande med tanke på hur mördande konkurrensen är där. Som kandidat valdes en helt ny modell kallad Prado.

CJRB, ett systermärke till Artisan Cutlery


Skälet till valet var enkelt och det upptäcks om ni tittar på den en stund. Den ser helt enkelt proportionerlig och mycket harmonisk ut. Därtill öppnas den inte med en flipper och har ett till synes bra lås. Det jag inte visste då är vad jag vet nu, att det är Ray Laconico som designat den. Det förklarar en del av det goda första intrycket.

Nu blev det inte sämre vid "andra" intrycket heller. Kniven är nämligen mycket lätt och välbalanserad. Orsaken till det är en extremt lättad ram utan på vilken hittas sidor i G10. Formen är riktigt bra kan jag redan nu skvallra om. 

CJRB Prado


Sedan är bladet inte mer än 2,3 mm tjockt vilket både minskar vikten samtidigt som det bidrar till bra grundförutsättningar för en kniv som kan skära riktigt bra. Stålet är nytt för mig och går under namnet AR-RPM9. Det skall bli intressant att se hur det uppträder över lite tid. Bladet är annars tämligen rejält med en längd av 95 mm. Det hålls på plats i utfällt läge av ett typiskt "cross bar lock".

Sedan kan färgvalet alltid diskuteras, något jag just nu gör med mig själv. Valen stod mellan traditionellt svart eller den här kallad aqua green. Kanske jag skulle valt svart men vem kommer ihåg en fegis som de brukar säga. 

Jag ser fram emot att bära och bruka den här kniven för att kunna ge er ett litet utlåtande vad det lider!

CJRB Knives



/ J - uppskattande

#knivesandbikes #knivigtvarre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar