måndag 26 augusti 2024

Ny kniv - Shieldon Bulbasaur

Om jag skall vara helt ärlig så är det här inte bara en ny kniv för mig utan ett helt nytt märke. Shieldon som de heter är inget företag jag stött på tidigare vilket väckte intresse. Särskilt som den här kniven kallad Bulbasaur inkluderar en mycket spännande bladform. En som ser ut som ett stort löv och är vanligt på kinesiska knivar av Shilin cutter-variant. En form jag generellt uppskattar. Det är en mycket bra utgångspunkt. 

Jag var även nyfiken på om övriga tillverkningsdetaljer höll måttet. Det var som sagt en första för mig och det finns många fallgropar att ramla i för företag när de ger sig in i knivbranchen. Men här misstänker jag att erfarenheterna som OEM-tillverkare skiner igenom. Nu vet jag inte i skrivande stund för vilka Shieldon tillverkat men det finns mer kunnande här än vad som är normalt för ett nytt märke noterade jag snabbt. Det handlar om många små saker utförda på rätt vis. 

Shieldon Bulbasaur


Det kan nämligen sägas direkt att jag blev mycket positivt överraskad. Särskilt som om alla nödvändiga delar är på plats. Det första intrycket är att kniven känns bekväm i hand, att balansen är god och det iögonfallande bladet är väl slipat. Sedan gillar jag som sagt de övergripande linjerna.

Utöver det hittas flera positiva detaljer som en lättad stålram som därtill är fint rundad och utan vassa kanter, ett tredimensionellt format tvåfärgat handtag i polerad G10 och ett blad gjort av väl valt 14C28N. Därtill kan adderas en effektiv flipperfena och ett till synes mycket bra och tillika kraftigt liner-lås. Känslan i låset är förtroendeingivande utan spel eller glapp inledningsvis. 

Shieldon, ett för mig nytt märke


Det är en rätt substantiell kniv bör påpekas då bladet mäter hela 93 mm och totallängden på kniven är nästan tjugotvå centimeter, 218 mm. Men det fyller handen rejält och vill man inte bära den i en ficka så medföljer även ett fodral som jag dock misstänker att jag inte kommer att nyttja. 

Det enda jag möjligen har en invändning mot är namnet. Först trodde jag att Bulbasaur var någon för mig okänd dinosaurieart. Tyvärr gav en snabb googling vid handen att det är namnet på en förbaskad Pokémon. Men det förklarar den gröna färgen på handtaget misstänker jag. Då kände jag mig plötsligt gammal, det var inget jag kände till. Men alltid lär man sig något.  

Men sammantaget en intressant kniv som jag lär få anledning att återkomma till på lite olika vis, inte minst i en kommande recension. Av någon anledning känner jag på mig att det här inte var den sista kniven från det här företaget. Den första kontakten gav mersmak!


Shieldon Knives



/ J - letar Pokémons

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar