tisdag 10 oktober 2017

Dagens bild nr 123 "JCK"


Dagens bild är i alla fall inte censurerad! Inte här och inte någon annanstans heller såvitt jag vet. Möjligen för att den berör en typ av kniv som knappast ser farlig ut. Fast...den är det! Kökskniven eller "förskäraren" är troligen ett av de vanligaste mordvapnen i Sverige genom historien. 

Det går vanligen till så att bråk uppstår i hemmet, situationen spårar ur och närmast vassa föremål greppas och används på omgivningen med ett för dem ofördelaktigt resultat. Det har idogt läsande av Nordisk kriminalkrönika upplyst mig om. 

Men det var inte det jag ämnade tala om egentligen utan ett annat spännande område jag har berört tidigare. Det är hur det kommer sig att så många jag samspråkar med rörande fällknivar och som har stor och omfattande kunskap om dessa har helt usla köksknivar. Det trots att jag är tämligen säker på att det är den enskilda kategorin skärverktyg som har den överlägset största användningstiden i det genomsnittliga hushållet. 


"JCK"


Det här är motsatsen till en usel kökskniv. Det här är tvärtom en av yppersta klass direkt från Japan. En "Gyuto" vilket egentligen är deras tolkning av en fransk kockkniv från början och inte en ursprunglig japansk design. De ser annorlunda ut. 

Modellen är framtagen av JCK - Japanese Chefs Knife själva och kan köpas från deras hemsida. En sida som nyligen fått sig en överhalning och gått från att vara en mycket daterad historia skriven i comic sans till att vara en modern och elegant sida. Den förnyelsen var välbehövlig men knivarna har alltid varit i högsta klass!

Kniven är en 21 cm Gyuto som jag tänker presentera närmare vid flera tillfällen. Men jag kan avslöja att den är grym! Vass, lätt och välbalanserad med en finish i toppklass. 




/ J - hobbykocken

#aliaspostmortem #knivigtvarre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar