torsdag 13 februari 2020

Nya knivar - CH Knives

Det är något av en världspremiär det här. Eller ja, åtminstone för mig här på bloggen så en ganska begränsad värld får medges. Det som har premiär är märket CH Knives.

Det är ett märke som faktiskt har varit med ett tag även om det troligen inte klingar så bekant för de flesta. Jag kommer ihåg dem från ett antal år tillbaka då fenomen som Aliexpress och DH-Gate var nya. Jag liksom många andra surfade omkring där och lade ströbeställningar på billiga knivar. Allt var inte piratkopior och förfalskningar även om det var och är ett påtagligt inslag dessvärre. Bland de något finare märkena med egna modeller fanns CH. De hade ett antal titanhandtagsförsedda knivar på programmet men inte så mycket mer. Jag minns att de ståtade med stora dödskallar i relief vilket inte riktigt är min smak. De var också i mitt tycke något för dyra för att satsa på. Kinamärkena hade inte slagit igenom än och bevisat sin kapacitet. 

Därefter har de levt något i skuggan av mer etablerade kinesiska märken. Men nu har de gjort en nysatsning för att ta sig in på såväl den amerikanska, europeiska och svenska marknaden. I Sverige hittas de bland annat hos Wanderoo  och det är i samarbete med dem jag presenterar de här två knivarna. Även det ett kärt återseende förresten, sist det begav sig var det en Böker Kihon som var aktuell.



Sen vill jag tillägga att det finns en intressant historia bakom CH Knives men den finns det anledning att återkomma till senare. 


CH 3511


CH Toucans Edge*

Vad vi har framför oss är två rejäla budgetknivar eller lägre prissatta kanske skall sägas. För en blygsam peng får man vad vid en första anblick är gediget byggda knivar med blad i D2 och handtagssidor i G10. En vid det här laget beprövad formel. Efter att ha hanterat dem ett kortare tag är intrycket att de är rejält prisvärda.

Det är inte alltid fallet med budgetknivar nämligen. Dessvärre händer det att på vägen från tillverkningsort till vårt kära fosterland förvandlas den där ytterst privärda kniven till en inte fullt lika bra affär för oss konsumenter. Varpå olika utländska recensenters utläggningar om "årets budgetkniv i 30-40$ klassen" klingar lite tomt när de i butik kan kosta det dubbla för oss. 

Men mina damer och herrar, inte i det här fallet! Det lovar gott. 

Jag återkommer med en recension av var och en så snart jag har hunnit testa dem. 


/ J - i testartagen

* Vad nu en färgglad jättenäbbad fågel från Sydamerika skall med en egg till. Men då borde namnet haft en genitivapostrof. Det kliar i fingrarna att ändra stavningen men det skall vara så. Nu heter kniven istället Tukanernas egg vilket är ännu märkligare. Särskilt som tilllägget "Edge" endast står på hemsidan men inte på bladet. Men i så fall heter kniven "Tukaner" i plural vilket blir minst lika märkligt. 

1 kommentar:

  1. As stated by Stanford Medical, It's really the ONLY reason women in this country get to live 10 years longer and weigh an average of 19 KG lighter than we do.

    (Just so you know, it is not related to genetics or some hard exercise and really, EVERYTHING about "HOW" they are eating.)

    BTW, I said "HOW", not "WHAT"...

    Tap on this link to uncover if this little test can help you discover your real weight loss possibility

    SvaraRadera