fredag 17 september 2021

Fredags-EDC XC

"EDC" eller som det skall utläsas "Every Day Carry" är egentligen inte ett uttryck jag kan begagna mig av. Jag har nämligen sällan eller aldrig samma prylar på mig en hel dag. Mycket beroende på två saker. Den ena är att förmiddagar och eftermiddagar/kvällar ofta gestaltar sig mycket olika ut för mig. Men allra mest beroende på att jag faktiskt testar främst knivar men från stund till annan även andra prylar. Det gör förstås att jag inte kan bära en och samma fällkniv på mig jämnt. 

Men med det sagt finns det några stapelvaror. I någon ficka hittas alltid en Victorinox av någon modell. Idag till exempel en Pioneer. Sedan bär jag inte sällan något i en jackficka och/eller i väskan och så förstås en i höger framficka på byxorna. Varför flera knivar? Tja, varför inte är väl svaret eller om inte det räcker se ovan!

Graf Knives T2 Bowie även känd som "tavelätarna"



Men skall man se till vad jag kommer bära och använda mest idag är det de knivarna på bilden och de slankare T1XL, också de från Graf Knives för övrigt. Utöver det ett set Stingers från AceJet för "No Spin"-kastning. Knivarna på bilden är mina senaste kastknivar och modellen kallas T1 Bowie. De är mycket sympatiska för rotationskastning men jag har inte testat tillräckligt många för att säga om de är perfekta för mig än. Lite mer kött på benen måste jag ha innan jag bestämmer mig. 

En ny sådan här portabel måltavla måste snickras ihop!


Vad jag måste göra däremot är att åstadkomma en ny bärbar tavla. De gamla är sedan länge utnötta och i de flesta fall spräckta. Jag har en ny bit tall att sätta kätting på så det skall nog ordna sig. Jag försöker undvika levande träd då  man har en tendens till att döda dem om de används som måltavlor. Men å andra sidan finns ett område nära mig där det inom kort ändå skall byggas en motorvägsavfart och dagarna för träden där är ändå räknade. Så där spelar det mindre roll. Skördare och skotare är elakare mot träden än vad jag är!

Så om det inte regnar för jäkla mycket i eftermiddag så vet ni vad jag gör. Det är bara följa ljuden av flygande metall som dunsar in i måltavlor så hittar ni mig!

Glad fredag tillönskas alla medmänniskor, motmänniskorna kan dra något gammalt över sig!

/ J -

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar