fredag 1 oktober 2021

Oktorberfest!

Egentligen är väl oktoberfest ett begrepp som förknippas med Tyskland och öl. Men i mitt fall blir det för tillfället inte många tysklandsresor och knappt någon öl heller för den delen. Istället kanske begreppet skall användas för tillfällen när knivarna hopar sig vid horisonten så här i höstrusket.

Vid västfronten intet nytt skrev Remarque men det stämmer inte i mitt fall. Det händer en hel del där faktiskt. Vid närmare eftertanke så är inte östfronten glömd den heller. Även därifrån kommer det något anfall den här månaden misstänker jag. Den som lever får se. Det gäller att gräva ned sig inför stundande tider. Jag ämnar gräva ned mig i knivträsket. 

Diverse knivar som kommer att synas på bloggen under oktober


På programmet står nämligen en hel del nya knivar. Däribland nya kastknivar från Frankrike. Jag har letat efter efter något nytt som kan utgöra grunden för mitt kastande i "Walk Back" och där blev det en uppsättning från Pierre Cazoulat kallade "Woodpecker". De borde anlända inom kort. När vi ändå är inne på området ämnar jag komplettera min "garderob" med ytterligare något set knivar för "No Spin" också. De lär bli från Throwing Zone men jag har inte bestämt mig för om det blir Javelin eller Bug Osetr ännu. Men det kanske dröjer till nästa månad. 

Ännu längre västerut hittas Storbrittanien och generalagenten för SOG Europe. I samarbete med dem kommer jag så snart den anländer anordna en "GAW" (Give Away) via mitt Instagramkonto Knivesandbikes. Det är bara att gå in där och delta för chansen att vinna en gratis SOG Aegis AT. Så håll ögonen öppna för det! Den kommer dessutom att vara en smula exklusiv då färgställningen (Tan & Blaze) inte går att köpa i Europa. 

Men även från öster väntas knivar då jag beställt ett par från Finska Brisa. Det är en liten fastbladare vid namn Scara med läckert handtag i mustard Micarta som komplement till en klassisk Nessmuksom väntas. Den senare är en knivtyp jag länge velat testa och nu blir det av.

När vi ändå talar om fastbladade knivar blir det även något sådan från Fox Knives och deras FKMD-avdelning. Dock av en helt annan karaktär än de ovan nämnda. Vilken får ni se senare. 

Sedan blir det förstås recensioner. Knivar jag testat nyligen och som skall upp för granskning eller snarare presentation är bland andra QSP Hamster, Spyderco Chaparral FRN, Victorinox Evogrip S18 och Condor Dismissal. Allt från en heltitankniv med ramlås och flipper via en lättviktskniv och multifuktionskniv till en storvuxen kastkniv. En synnerligen blandad kompott med andra ord. 

Det är vad jag kallar oktoberfest, väl mött i etern!


/ J - gräver ned sig i knivträsket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar