torsdag 21 oktober 2021

Ny kniv - Brisa Scara 60

Hösten är en vacker tid med alla färger och hög och klar luft påpekar någon glatt. Jag och min sambo konstaterade i ett samtal nyligen att det är fan inte med sanningen överrensstämmande. När det här skrivs sneglar jag ut genom fönstret och konstaterar att luften är mest vattenmättad och att det är princip kolsvart ute trots att det är förmiddag och de dominerande färgerna är olika nyanser av grått!

Då behöver man något att liva upp sig med. Så varför inte en ny kniv? I det här fallet en mycket intressant gynnare dessutom. Vi talar om en kniv från vårt östra grannland Finland. Där hittas Brisa och från dem kommer modellen Scara 60

För er som inte känner till Brisa rekommenderar jag verkligen att ni tittar in på deras hemsida. De tillhandahåller allt som kan behövas för knivmakeri men även ett sortiment av knivar av olika märken. Däribland deras egna och där hittas riktiga klassiker som Trapper i olika utföranden. Men de har även fällknivar och numera till och med en kökskniv som jag tidigare tyckt till om i en recension

Ny kniv Brisa Scara 60
Brisa Scara 60


En fiffig detalj med Brisas modellbeteckningar är att de ger en ledtråd till knivens storlek. Scara är namnet och tillägget "60" talar om att bladet är 60 mm långt i det här fallet. Det är således en mycket liten kniv vi talar om. Totallängden är inte mer än 13,8 cm. Det är faktiskt själva poängen med den här skapelsen. Scara är en "trefingerskniv" inriktad mot "EDC". Den är tänkt att fungera som vardagskompanjon och är därför liten och lätt, vi talar om kring ett hekto inklusive fodral. Det är förresten gjort av kydex och håller hög standard.

Just det utmärker för övrigt Brisa i stort och det är ingen skillnad den här gången. Scara kännetecknas av mycket god kvalitet vilket både gäller de ingående materialen samt byggkvalitén. I bladet hittas ett svenskt stål i form av RWL-34 från Damasteel och handtaget är gjort i jute-Micarta. Resultatet är lika snyggt som praktiskt. 

Det skall bli extra roligt att testa den här lyxiga lilla gynnaren just nu då jag även utvärderar ett par andra små knivar samtidigt jämte andra fastbladare för recension. Därmed finns det mycket att jämföra med. 





/ J - höstar ned sig

#knivesandbikes #knivigtvarre

2 kommentarer:

  1. Jag har haft ögonen på den här modellen ett tag nu. Jag ser fram emot din review :)
    Jag köpte en Civivi Minimis och en Bestech Heidi Blacksmith #1 nyligen och är väldigt nöjd med båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här är rusktigt snygg. Den är emellertid rätt mycket dyrare än t ex Necker 70 som ändå ligger rätt nära i funktion. Men Scara är mindre (framförallt kortare) och är därmed ännu mer lättburen och så har den bättre stål. Bestech har jag begränsad erfarenhet av, äger bara en (Fanga). Heidi har jag inte sett! Skall kolla upp den.

      Radera