måndag 4 oktober 2021

Ny kniv - SOG Aegis AT

En höstkniv! Eller ja, det kanske det inte är per definition men i den här färgkombinationen och det tänkta användningsområdet så ligger inte tanken så långt borta som det först kan verka. 

Modellen heter SOG Aegis AT och är en lite större fällkniv som de uppger är mer riktad mot friluftsliv än EDC. Den gränsen är alltid flytande men i det här fallet innebär det en fällkniv som är något kraftigare än genomsnittet. Särskilt gäller det handtaget som är rejält tilltaget både på höjd, bredd men framförallt längd. Det gör att den här kniven hamnar i min egen kategori "knivar med märkliga proportioner"*

Bladet däremot är mycket välpropertionerligt. 

SOG Aegis AT


Bladet är ett drop point-blad gjort av D2-stål som sedan gjorts svart för att förhindra korrosion. Det är  strax över tre tum långt vilket blir 8 cm. Den relativt korta längden kompenseras med rejäl höjd vilket gör bladet kraftigt. Handtagsmaterialet är GRN vilket är ett av de så frekvent förekommande fiberförstärkta nylonmaterialen på marknaden. Låset är är SOGs "XR"-lås som här fått tillägget "-AT" till namnet. Om det avser den extra säkerhetsfunktionen eller att låset kombinerats med assisterad öppning vet jag inte. I vilket fall som helst återfinns de funktionerna på den här kniven. 

Mina första intryck av kniven är genomgående mycket goda vad avser exempelvis hur kniven känns i hand och byggkvalitet. Däremot har jag en del kritik att rikta mot vissa val på designstadiet vilka jag ämnar diskutera i kommande recension av kniven. 

Vad gäller färger finns det som vanligt ett flertal olika kombinationer att välja emellan. Den här kallas "Tan and Blaze" och finns inte att köpa i Europa. Men om du gillar den skall du hålla ögonen öppna och spana in mitt Instagram-konto "Knivesandbikes" där jag inom kort kommer att anordna en "GAW" (Give Away) i samarbete med SOG Knives Europe där en styck sådan här kniv kommer att lottas ut. 

/ J - i höstmood

* Andra knivar som hittas i det facket är t ex Viper Italo, Spyderco Military och Cold Steel Ultimate Hunter. 

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar