fredag 15 oktober 2021

Fredags-EDC XCI "Komplement"

Jag är lite väderberoende och sitter nu och spanar uppåt himlen till. Den är grå kan jag påpeka men för stunden verkar det inte ramla ned så mycket från den. Snarare finns tendenser till att solen skall bryta igenom. 

Intresset för vädret kommer sig av att det påverkar mina fritidsintressen rätt rejält. Att cykla i regn, hagel och snöslask går men det är inte lika kul som i solsken. Knivkastning som nu ofta står på tapeten går att ägna sig åt om det regnar liiiiite. För mycket och knivarna blir blöta och därmed såphala. De har aldrig problem med det på film och i tv-serier har jag noterat. Fast å andra sidan, i filmer är de experter på allt utan att någonsin träna. Huvudrollskaraktärerna klår vilken parkour-utövare som helst, skjuter som värsta prickskyttarna, fightas som proffs och de kastar kniv bättre än cirkusartister. Märkligt det där. Jag har själv ägnat mig åt diverse kamparter i ett antal år innan jag bröt axlarna men inte kom de färdigheterna av sig själv. Inte upphöll sig kunskaperna av sig själv heller. Tvärtom behövde det tränas en del. 

Det gäller knivkastningen också. Jag gör stora framsteg relativt fort. Men det kräver sina timmar för att de skall komma. 

Fredags EDC med SOG Aegis AT
SOG Aegis AT som komplement till de kastknivar som senare kommer spela huvudroll


På väg ut i skogen för träning behövs komplement. Kastknivar skär inget vidare och ibland kan jag behöva karva något, avståndsmarkeringar till exempel. Då är den här kniven, en SOG Aegis AT, inte så dum. En riktigt praktisk sak med ett kompetent blad. Det syns nästan när du iakttar formen, inte sant? Det kombineras sedan med ett mycket bekvämt handtag. Det är dock mycket långt så proportionerna blir aningen märkliga. I övrigt är det en relativt snygg kniv, men det stör OCD-delen av mig att man inte klämde i med ett lite längre blad när man ändå höll på. 

För övrigt pågår en utlottning av just den här modellen i det här utförandet på mitt Instagramkonto. Dragningen sker imorgon kväll så än finns tid att delta för den som önskar. 

Sedan är lite snöre sällan dumt att ha. Den här stumpen paracord råkar finns i fickan och där hittade jag även eldstålet. Det var inte planerat men det råkar ligga i den jackan jag bär. Sedan är försvarets hudsalva aldrig fel. 

Glad fredag på er allihopa!!

/ J - siktar mot skogen och tavlan

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar