måndag 11 oktober 2021

Dagens bild nr 247 Det första kastet

Det finns en första gång för allt. Idag är första dagen på den här veckan till exempel. Något jag helst vill glömma. En händelse som jag däremot minns med glädje är mitt första knivkast. Ja, inte DET första kastet för det har jag ingen aning om när det skedde. Någon gång under min barndom vill jag minnas. 

Jag är tämligen säker på att min första kastkniv kom från en Hobbex-katalog som då var den främsta källan till dylika muntrationer. Ni vet, innan internet fanns. Namnet var troligen "Classic Wurfmesser" eller något sådant. En kniv med handtag av läderringar samt råttsvanstånge och ursprung i Solingen var det i alla fall. Gick av gjorde den också inom en vecka. Det gjorde alla så kallade kastnivar av den typen. 

"Det första kastet". Föredömligt förevigat av min sambo. Foto C Sebelius


Sedan dess har det inte bara runnit mycket vatten under broarna utan även kastats många skarpa föremål. Men under många år låg intresset i träda för att sedan blomma ut helt för något halvår sedan. Tämligen omgående var det dag för SM i sportkastning. En arrangemang föredömligt anordnat av Sveriges första klubb inom området med hemvist i Arboga. De kasten som gjordes där minns jag däremot.

Dagens bild förestället mitt livs första serie tävlingskast. Det första blev en fyra och serien 4-5-5 vill jag erinra mig. Överroterat som ni ser. Inte så konstigt då det vanligaste felet åtminstone jag gör om jag är spänd är att kasta för hårt. Men dagen väckte kastdjävulen i mig och sedan dess har det blivit några kast till. Hur många återkommer jag till vid något annat tillfälle. 


/ J - med solsken i blick och kast i arm

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar