fredag 28 januari 2022

En extremt knivig dag

En ledig dag. Tomt i almanackan. En knivdag?

Jag vässade den tanken och knivarna. Gav mig fanken på att ge mig själv en knivig dag som lugnande plåster på sliten själ. Fokus på något som inte handlar om mående, hälsa, liv och död. Det har varit en del sådana frågor i min närhet på sistone. 

07.10 Vaknar, faktiskt innan larmet ljuder. Har brottats med andningsmasken under natten men är ovanligt pigg med tanke på det. Tittar ut och ser att halvmånen är dramatisk med snabbt drivande moln framför men att solen ämnar visa sig. Kan bli en bra dag! 

07.25 Skummar igenom Instagramflödet liggandes i sängen och svarar på kommentarer samt skriver någon själv. 

08.00 Frukost. Under tiden som kaffe dricks studeras hur ett skinn skall vikas senare under dagen. Det är svårt att missa knivfodraltillverkningen då prylar och material täcker det mesta av köksbordet. Funderar på om det kvarvarande materialet räcker till det vikfodral jag vill göra till mina Bug Osetr TZ. Det gör det troligtvis.

08.30 Dags att slå sig ned vid datorn. Skriver på en recension av en fällkniv. Delar av den redan gjord. Kniv buren, test utförda, anteckningar gjorda, en grov mall nedtecknad. Återstår: granska formuleringar, tillföra detaljer, infoga både externa och interna länkar, skriva etiketter, genomläsning, bildsättning, författa bildtexter samt en sista korrekturläsning. Eventuellt behöver texten kompletteras med ytterligare något foto. Eller räcker de jag redan tagit?

10.45 Dricker kaffe och äter en smörgås vid datorn. Konstaterar att kaviar och kaffe skär sig. Ser strålande sol utanför fönstret. Skriver vidare. Plitar bland annat ned notiser till grund för den här texten. I lurarna E.S.T.

12.15 Gör ett inlägg på IG medan jag äter en lunchmacka. Längtar ut. Egentligen till skogen men någon utflykt dit blir det troligen inte nu. Rom byggdes enligt talesättet inte på en dag och allt jag vill hinns inte med på en dag det heller.   

13.00 Går istället ut i trädgården för att få luft. Knäpper några foton till bloggen och något till Instagram. Det gäller att utnyttja dagsljuset. Fram med fotoprylar vilket innebär mobil, kamera och lite annat smått och gott. Inser snart att det är en bra dag för...


14.00 Knivkastning! Äntligen sol och framförallt plusgrader. Det medför att måltavlorna, de sargade och trasiga, tinar och jag kan sätta några knivar i dem. 850 kast på två timmar blev det till slut. Nöjd så. 

16.00 Fortsätter på mina knivfodral. Idag står sömnad av mitt första fodral på programmet. Hoppas på att få ett par nya verktyg inom kort. Däribland en bättre och grövre kantskärare, något som behövs för fortsättningen. I paketet ingår även de nödvändiga nitarna för att slutföra det första projektet. 

18.15 Dags för ytterligare ett inlägg på IG (bättre som app än som betyg). 

Sedan dags för middag och knivdagen börjar tappa kraft och ebba ut och påinna mer om en vanlig dag. Men det surfades någon timma framför teven på temat och det blev ytterligare ett inlägg på Instagram innan dagen var till ända. Så riktigt död var den inte. 

En bortkastad dag eller en synnerligen produktiv sådan? Någon annan får avgöra. 


/ J - eder hängivna "knife nut"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar