söndag 30 januari 2022

Att tillverka knivfodral, del 1 - att välja typ och material

Underrubriken skulle kunna vara "en nybörjares väg" (mot läderfetishism?). Därför vill jag innan vi sätter igång betona att jag inte bara är total novis inom området knivfodral utan även vad gäller sömnad. Att sy något, inklusive läder, har inte varit aktuellt sedan slöjden i skolan. Så för mig är ALLT nytt. Till mitt förfogande har jag dock ett antal sömnadskunniga människor i min närhet där min sambo skall framhållas. Hon kan desto mer inom området men inte heller i det fallet har det arbetats frekvent med läder och därtill inget med knivfodral. Det gör dock vägen så mycket mer spännande!

Nu är det inte riktigt vilka knivfodral som helst som skall tillverkas. Det är fodral till kastknivar! Kastknivar för emellertid det goda med sig att de, teoretiskt sett i alla fall, är lättare att göra fodral till då de i allmänhet inte är försedda med tjocka handtag eller gigantiska finger/parerskydd. Dylika detaljer kräver vissa hänsynstaganden och extra applikationer. I gengäld kan man behöva bära fler av dem på samma gång vilket kanske krånglar till saker och ting ändå?

Den här knivtypen levereras nästan alltid utan fodral, åtminstone de bättre knivarna. Anledningen är egentligen enkel. Det är inte knivar man vanligen bär omkring på. Men det finns situationer när det är önskvärt. Dels kan det vara när flera knivset hanteras men framförallt finns det en disciplin inom knivkastning som kräver fodral och det är "fast draw". Därtill kan det vara trevligt att ha något att förvara dem i även om läder kanske inte är helt lämpligt i det fallet. Särskilt inte med tanke på att de flesta fina kastknivar inte är gjorda i rostfritt stål. 

Exempel på ett par fodral som medföljer knivar från Gil Hibben och Spyderco


De olika användningsområdena ställer delvis olika krav på utformning. Det är därför ett par olika typer av slidor/fodral som är aktuella. Förutsatt att det går någorlunda bra så återfinns följande varianter på önskelistan.
  • Fodral för snabbdrag. Det medför att det skall kunna bäras vinklat alternativt med "scout carry"-fäste på vänster sida för "cross draw", drag framför kroppen. 
  • Fodral för komplett knivset (tre stycken) i olika utförande beroende på knivtyp
  • Fodral anpassat för en enstaka kniv
Sedan kan tilläggas att ett fodral för ett set kan se olika ut. Knivarna kan bäras tillsammans i ett stort fack, i separata fack men i samma höjd alternativt i separata fack med olika höjd i syfte att underlätta drag direkt från fodralet. Det är den typen som syns på bilden ovan. De kan i sin tur göras raka eller vinklade efter önskemål. 

Där tänkte jag mig olika utformning beroende på vilken typ av kniv det handlar om helt enkelt. Men det är mer avancerade konstruktioner och skjuts därmed på framtiden. Först måste en smula kunskap erhållas både i form av teori och praktik. 

Eftersom Patriot Dagger som den här kniven kallas är pedagogiskt symmetrisk får den äran att vara först ut som "fodralkandidat"


Inledningsvis tänkte jag mig ett fodral för en av mina Werner Lengmüller Custom Blade Patriot Dagger ämnat för snabbdrag. Fodralet skall i första hand bäras för korsdrag, det vill säga vinklat framåt på vänster sida i mitt fall. En annan lösning är att göra själva upphängningsanordningen avtagbar så att den kan skiftas. Vi får se om min finurlighet räcker till för en sådan lösning. Eventuellt är ett andra fodral av samma typ anpassat för någon av mina "No-spin"-modeller aktuellt. 

Nu när det bestämts vilken typ av fodral det skall arbetas med och för vilken kniv så är materialet förstås viktigt. De främsta är läder och kydex. Möjligen kan man tänka sig en kombination av de två. Men läder är det som är aktuellt den här gången. Andra material som nylon och liknande går bort den här gången. Det är inte bara resultatet som räknas utan även vägen dit. Jag vill ju lära mig något! Fast vid närmare eftertanke går även Kydex bort. Det kräver investeringar som jag inte känner för att göra som pressar och dylikt. Möjligen kan pressmaskin kringgås med finurlighet, plankor, något värmetåligt mjukare men ändå fast material samt skruvtvingar. Men nä, läder får det bli!

I del två i den här serien kommer diverse verktyg som förknippas med läderhantverk att diskuteras. 


J - i planerartagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar