lördag 1 januari 2022

Det har hänt igen!

Vad har hänt igen? Det förbaskade årsskiftet förstås. De har alltid en tendens att sluta likadant, åren. Nästan alltid haussade men ofta i regn och dimma och med hundar på valium hukandes bakom husse och matte. Det nya året har sedan en tendens att inledas med en rejäl sovmorgon följt av en stadig baksmälla för många. Därefter vidtar perioden då man skriver fel datum på allting. 

Fast i mitt fall innebar inte morgonen något att frukta. Tvärtom bjöds på en god natts sömn efter ett synnerligen måttligt alkoholintag inskränkt till två glas vin till maten. Det var det som blev över efter rödvinssåsen. Menyn vi snickrade ihop här hemma var inte särskilt äventyrlig annars. Gratinerad hummer till förrätt med en sallad med avokado och rostade pinjenötter till. Huvudrätten var oxfilé med rödvinssås och potatisgratäng. Efterrätten bestod av hemgjort vaniljglass och apelsinmarinerade jordgubbar. Men gott blev det!

Nyåret kom och gick som det plägar göra


Eftersom jag var så förbaskad pigg imorse så inleddes året med att uppfylla ett av mina nyårslöften. Annars brukar jag inte ge några. Eller snarare så alternerar jag mellan att säga "jag skall aldrig lova något igen" och gödsla med dem. I år blev det några stycken. Ett var att motionera mer. Så för vardagsmotionens skull blev det en rejäl morgonpromenad. Man kan åtminstone inleda bra för att möjliggöra ett fall med flaggan i topp. 

Därefter vidtog uppfyllandet av ett annat löfte, att fokusera mycket på saker som jag upplever är bra för mig på olika vis. En sådan sak är intressen och ett stort sådant är att kasta kniv. 

(bild)

Därför vidtog två timmars träning. Knivarna för dagen var Bug Osetr TZ från Biting Metal och franska Throwingzone.fr. Utmärkta knivar för all typ av kastning. De är primärt knivar för No spin men fungerar riktigt bra även till rotationskastning samt såväl Military half spin som Instinctive half spin

Temat för träningen var mest att komma igång igen efter en tuff och väldigt vintrig december. Idag bjöd moder natur på plusgrader och uppehåll dagen till ära. Det som förstörde stämningen något är att alla mina tavlor är i ett sorgligt skick. Jag har delvis nytt material men behöver ta ett helhetsgrepp kring den biten. 

Kärlek är dock att min sambo efter någon timma kom ut med fika till mig. Lite varmt te i skumrasket var välkommet. Blodsockret eller vad det nu är höjde humöret och kastningen blev omedelbart mer fokuserad. 

Överraskningsfika under träningspass. Knivarna är Bug Osetr TZ från Biting Metal


För min del avslutades knivåret 2021 tämligen intensivt. Nya knivar ramlade in under såväl november som december. Nu vet jag inte hur det kommer bli framöver men jag vet att åtminstone fyra fällknivar är på väg men att några av dem har blivit försenade på grund av världsläget. Transportsystemen har inte hämtat sig efter pandemismällarna. Men det rör sig om knivar från både QSP och SOG. Utöver dem väntar jag lite längre fram på min första fastbladare från Lionsteel. Sen kommer det förstås bli kastknivar! Jag har en beställning liggande hos polska Graf Knives och väntar leverans vilken dag som helst från Throwingzone.fr innehållande mina första knivar designade av den legendariske Werner Lengmüller. Det skall bli kul att få testa dem. OM nu inte vintern gör en kraftfull comeback förstås. Risken är väl dessvärre rätt hög. 

Utöver de väntade nytillskotten finns många knivar att recensera sedan tidigare. I den kön återfinns så skilda knivar som en dolk från Fox Knives kallad Elementum Dagger, flera fällknivar från SRM, en kökskniv från Victorinox i form av en brödkniv i Grand Maître-serien och inte minst två olika typer av fastbladare från finland. Det är Brisa Scara 60 och Nessmuk 125. Fler knivar som väntar på sin tur Wulflund Vengeance och Pierre Cazoulat Woodpecker. Men då det är kastknivar behövs fler dagar med bra väder för att testningen skall kunna göras komplett. 

Knivåret verkar därmed arta sig även under 2022. Så jag hoppas att ni vill dela den resan med mig! Det verkar så i vilket fall som helst så statistiken säger att antalet besökare under de sista månaderna har haft en tendens att öka! Det är faktiskt roligt. Att någon vill läsa det man skriver vill säga. Så tack för det alla kära läsare!

Väl mött i etern!


/ J - allas er knivtok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar