fredag 21 januari 2022

Fredags-EDC XCV

Färg. Det är något som kan behövas så här års. Med undantag av de mycket få dagar när himlen faktiskt har varit blå är det mesta grått. Särskilt i den här delen av landet där snön mestadels gör tillfälliga besök för att ställa till det i trafiken och göra allt halt och isigt för att sedan försvinna i ett nästan oändligt slask. Eller vatten med konsistens som jag brukar kalla det. 

Finns ingen färg i tillvaron får den tillföras. Dagen till ära sker det med hjälp av två färgklickar i fickan. Sedan går mitt humör i dur. Är det rött eller gult? En färgklick hursomhaver. Helt oförhappandes är jag på glatt humör. Ingen särskild orsak alls, det bara råkade bli så. Om jag sätter mig i ett hörn och håller truten kanske det går över?

"Double the Vics"


Knivarna som står för det glada inslaget i bilden kommer förstås från Victorinox. Skölden med det schweiziska korset ger en ledtråd även om det nog inte är många i knivvärlden som inte känner igen världens överlägset mest sålda knivmärke. Faktum är att de är så kända att ett flertal människor utanför vår lilla sfär känner till dem. 

De här specifika knivarna är något mer ovanliga och kommer från 2021 års begränsade upplaga i färgen "tiger orange". En lysande och i mina ögon mycket tilltalande nyans. Modellerna är Hunter Pro Alox LE och Pioneer X LE. X:et innebär att det är en Pioneer med extra tillägg av en sax i arsenalen av verktyg. Hunter Pro är Victorinox största fällkniv och ståtar med ett av de mest bekväma handtaget för en sådan kniv som jag stött på. 

Om du gillar dem så går båda modellerna fortfarande att köpa i de flesta butiker som saluför märket. Victorinox begränsade upplagor innebär inte att de gör ett mycket litet fåtal utan att de förbehåller vissa utvalda färger för ett specifikt år. 


Glad fredag på er go' vänner!

/ J - fredagsjoddlar

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar