fredag 17 november 2023

Fredags-EDC CXXV

Fredag, inte mycket att säga om det känner jag. Nu råder lugnet efter stormen på jobbet. I köket är det mest hektiskt innan lunch förstås och när eftermiddagskakorna är framme och fixade och caféet är igång så lugnar folk ned sig. 

Städning och disk avklarad och nu kan även jag slå mig ned med en kaffe och hamra en stund på tangenterna. I övrigt har jag inga vilda planer, vare sig nu på eftermiddagen, ikväll eller i helgen. Det skall åkas iväg och hälsas på under lördagen och sedan, om vädret tillåter, blir det knivkastning på söndag. 

"Stag Handle"


Dagens skarpa föremål har lite retro-vibbar. Dels för att en klassisk "Canoe" liksom en lever lock är knivmodeller med lång historia men även för att just den här stiletten var min första. I vuxen ålder skall väl tilläggas. I ungdomens glada dagar hade jag väl någon billig OTF inköpt på en bensinmack i Tyskland samt faktiskt, ett tag i all fall, en riktigt fin äldre variant av en Tysk fallskärmsjägarkniv. Ni vet de där gravitationsknivarna. 

Den här sidsprättaren är en 9" lång kniv från SKM med hornhandtag. Det verkar vara ett märke som kommer och går men det rör sig om italienska knivar tillverkade i och kring Maniago. Lite oklart av vem. Det är för övrigt ofta fallet med just dylika knivar. 

Kanoten som också har hornhandtag (Rams horn) är tillverkad av Rough Rider Knives eller som det numera stavas Rough Ryder, jag vet inte om det rörde sig om något upphovsrättskyddat eller möjligen risk för sammanblandning. Hur som haver bytte de namn för ett tag sedan. Det är amerikanska klassiska fällknivsmönster (till största delen men numera inte enbart) som dock är tillverkade i Kina. Kvaliteten är i allmänhet mycket god i relation till priset men kan även vara lite ojämn. 

Frågan är om det gäller människor också? Att vi är lite ojämna, särkilt i relation till priset...


/ J - goes Friday

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar