måndag 15 juni 2020

En ofrivillig paus

Veckans söndagsläsning skulle ha varit en recension. Emellertid blev det en oväntad paus i recensionsarbetet med den här specifika kniven som tills vidare får vara anonym. Men jag kommer att hålla er uppdaterade. Ja, sedan blev det måndagsläsning förstås. 


Ibland när man testar knivar stöter man på blåbär. Det är oundvikligt om man bara hanterar ett tillräckligt stort antal. Men knivar som på en eller annan punkt fallerar kan indelas i ett par olika kategorier. En är rena designmissar vilket tack och lov inte är så vanligt även om det händer. Ni vet exempel där bladet slår i någon av distanserna i ryggen eller knivar där bladspetsen skulle kapa en fånglina om fånglinehålet verkligen användes. Ofta har någon mätt fel och så är det inte mer med det. Tillbaks till ritbordet och dra några nya streck eller så får konsumenten finna sig i egenheten hos modellen. Exempel på båda fallen kan lyftas fram. Men så finns det exemplar av knivar som sluppit igenom QC-processen eller kvalitetskontrollen som vi säger på svenska. 

Frågan som är intressant är om det här är ett sådant, ett måndagsexemplar eller om det är ett strukturellt fel för modellen. Det är inte klarlagt ännu. Återförsäljare är kontaktad och även fabrikant så vi får se vad som händer i den här historien. Den har inte nått sitt slut än. Men det vore synd för i övrigt tycker jag att kniven är en riktig höjdare och hade inte den här incidenten inträffat hade den fått mycket gott omdöme. Men felet jag upptäckt är av så allvarlig karaktär att jag inte kan låta det passera.

Veckans pausfågel, Cuculus Caffiensis, kaffegöken

Det handlar om ett allvarligt fall av det som på engelska kallas lock slip. Såpass att jag var nära att skära mig illa om jag inte haft bra reflexer och en god portion tur. Jag var ute för att njuta av lite sol och bad i onsdags och i samband med det testa några knivar när jag ändå höll på. Efter att ha täljt lite förstrött på en pinne så skulle jag placera kniven i en torr trädstam som låg i vattnet för att ta ett foto. Jag tryckte inte ens in spetsen speciellt hårt. Men kniven vek ihop sig ändå. Som tur var hann jag dra undan handen och kniven föll i vattnet. Överraskad var bara förnamnet, det hade jag inte väntat mig.

Efter att ha kikat lite närmare på konstruktionen inser jag ett par saker. En är att det inte är fel på anläggningsytan mellan låsarm och blad. Armen ligger emot med hela sin bredd. Geometrin ser inte heller ut att vara helt fel vid en första okulärbesiktning. Kniven låser dessutom utan glapp eller spel. Men pressar man åt fel håll mot bladet börjar tyvärr låsarmen att vandra utåt. Ytterligare lite tryck på bladryggen och den släpper. Det innebär dessvärre att man utan problem kan stänga den här kniven med två händer utan att släppa låset först. 

Spinewhack skall vi inte tala om. Även då fäller kniven ihop sig förstås. Det testades efter nästanolyckan. Det här sker så lätt att jag betraktar den här kniven som farlig. Jag har inget emot slipjoints och den knivtypen fungerar bra de med men då är jag också medveten om att saknas lås. Finns ett förutsätter jag att de fungerar för normal användning. Ett sådant område är att använda spetsen på kniven. 

En förklaring kan vara att låsarmen är för klen. Men godset är grovt nog och spänsten känns normal så det borde inte vara fallet. Men jag skall ändå pröva att demontera kniven för att sedan öka trycket på låsarmen för att se om det hjälper. Det är stål det handlar om så det låter sig göras. Men tyvärr finns det en risk att felet är allvarligare än så. Kniven är kraftigt lättad och särskilt precis bakom pivotskruven är ramen urfräst. Det är även där handtaget är som lägst eftersom kniven har ett urtag för pekfingret. Det gör att kniven kan fås att flexa i sidled vid den punkten om den provoceras. Det är möjligt att det har med saken att göra. Det åtestår att se. 

En recension av kniven kommer förstås och då kommer den här episoden inkluderas. Men jag vill inte sänka en knivmodell innan jag vet lite mer. Därför får den tillsvidare förbli anonym. Å andra sidan anser jag att som recensent har jag en skyldighet att rapportera om knivar som inte uppfyller grundläggande säkerhet. 


/ J - snokar vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar