torsdag 25 juni 2020

Postmord

- fortsättningen


Fortsättningen blev inte lyckligare den heller. Jag skrev för någon dag sedan i "Här skulle stått" om ett saknat paket. 

Jodå paketet är fortfarande både saknat och borta, på den fronten intet nytt. Men vad nytt är att jag fått svar från Postnords så kallade kundtjänst. Svaret går ut på att de minsann inte kan göra något och att jag samt säljaren skall börja arbeta. Det trots att vi båda skött vår del av avtalet. Säljaren genom att skicka iväg paketet inte bara i tid utan spårbart och jag genom att betala först frakt och därefter moms och förtullning. Allt i vederbörlig ordning. Även US Postal Service gjorde vad de skall. Postmords del avtalet är att förmedla försändelser som ankommit Sverige till mottagaren. Det var på den punkten det brast en smula. 

Svaret på min förfrågan om vart paketet tagit vägen lyder:

Hej, 
tack för din e-post.
När inbetalningen av avgiften inkommer så släpps försändelsen ifrån tullhantering för att levereras till mottagaren.Försändelsen är inte spårbar och vi kan inte eftersöka en försändelsen som släppts ifrån tullhantering.
Om ni inte fått försändelsen är det avsändaren man behöver vända sig till för en reklamation.Det är avsändaren som behöver inkomma med reklamation då dem är fraktbetalande kund.
Med vänlig hälsning



Med andra ord kan man kännas sig blåst på alla paket som tappas bort eftersom de magiskt förlorar sina spårbara egenskaper när Postmord får tag i dem. 

Så här såg det nämligen ut innan försändelsen hamnade i deras ömma omsorg

It's on the way.
ShippedStep 1 - Completed - Shipped Tue, Apr 28Tue, Apr 28
In transitStep 2 - In Progress - In transit
Out for delivery
Step 3 - Upcoming - Out for delivery
Estimated delivery
Step 4 - Upcoming - Estimated delivery Tue, Jun 2Tue, Jun 2
Tracking details
USPS tracking #UA936795510US
  • May 1, 2020
  • 1:30pm
  • Departed USPS Regional Facility
  • JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER
  • May 1, 2020
  • 8:52am
  • Arrived at USPS Regional Facility
  • JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER
  • May 1, 2020
  • 7:31am
  • Departed USPS Regional Facility
  • METRO NY DISTRIBUTION CENTER
  • Apr 30, 2020
  • 2:07pm
  • Arrived at USPS Regional Facility
  • NEWARK NJ DISTRIBUTION CENTER
  • Apr 30, 2020
  • 4:15am
  • Departed USPS Regional Facility
  • ROANOKE VA DISTRIBUTION CENTER
  • Apr 29, 2020
  • 7:44pm
  • Arrived at USPS Regional Facility
  • ROANOKE VA DISTRIBUTION CENTER
  • Apr 29, 2020
  • 6:29pm
  • Accepted at USPS Origin Facility
  • ROANOKE, VA 24012
  • Apr 28, 2020
  • 4:40pm
  • Shipment Received, Package Acceptance Pending
  • ROANOKE, VA 24012
  • Apr 28, 2020
  • 8:51am
  • Tracking number provided


Så uppenbarligen kunde det utan svårighet med hjälp av dagens digitala värld spåras fram till vårt lands gränser. Sen tar det som vanligt stopp. Mitt svar blev därför: 

Maken till inkompetens får man leta efter. Det kan du vänligen förmedla uppåt i organisationen med början hos närmsta kundtjänstchef.

Det märkliga är att paketet var spårbart ända fram till sveriges gräns. Varanda stopp i USA kan spåras via eBAY så avsändaren har inte gjort något fel. Men när försändelsen nådde hit så försvinner den plötsligt i ett jävla vakuum. Sen vill ni att jag som kund skall göra allt arbete? Jag skall kontakta säljaren, vederbörande skall göra en reklamation etc. Det är ju för fan ni som slarvat bort paketet!! Vad händer med pengarna som jag betalat för förtullning? Varför skall jag betala er för något jag aldrig fått? Summorna är inte stora nog för att det skall vara värt allt besvär så det blir jag som förlorar mina pengar.

Vilken tur att jag råkar driva ett par bloggar. Så jag kan se till att riktigt många kan ta del av er urusla hantering. Det finns ingen hejd på hur mycket ni gör bort er.

PS. det heter inte "dem är fraktbetalande kund" utan DE alternativt DOM är fraktbetalande kund.
/ John, svinförbannad

Som utlovat förmedlar jag därför hur posthanteringen går till vårt avlånga land. De tar helt enkelt inte ansvar för att saker och ting kommer fram överhuvudtaget. Tydligen är borttappade paket en del av vardagen numera. Det är sånt man rycker på axlarna åt med attityden "du får skylla dig själv om du skickar något via oss".

Postnord Postmord


/ J - ilsk

#postnord #postmord

2 kommentarer:

  1. Det värsta är att det är ganska svårt att hitta ett annat alternativ där Postmord inte har något alls med sändningen att göra.
    Visst kan man ta Schenker eller DHL, men när det handlar om brevstorlek på försändelsen känns det bara jävligt meckigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant och i det här specifika fallet finns inga alternativ. Avsändaren använder sig av USPS och då är det Postnord som är deras samarbetspartner i Sverige.

      Radera