lördag 13 juni 2020

Ny kniv - Kershaw Launch 1

Inte kan jag räkna heller. Först kom nummer 2, följd av nummer 4. De kompletterades senare med en nummer 5. Den sistnämnda var också grön fast i en annan nyans. De första två svarta. Vad tusan är det för ekvation?

Det råkar vara ordningen i vilken jag köpt mina Kershaw Launch.

En mycket bra automatkniv
Kershaw Launch 1

Den sista var också den första. Kershaws första då och inte min. Samt grön, sade jag det, förvirrad, jag?

Launch är Kershaws samlingsnamn för den kollektion av USA-tillverkade automatknivar de släppt de senaste åren. Jag tror de är upp i 12 till antalet om jag inte missminner mig. I serien finns allt från knivar med rent bruksutseende, via "California legals" med blad under 2 tum till stilettliknande knivar.

Nummer ett råkar vara en stor stadig kniv. Fast stadig som i att den känns stabil för den är mycket lätt för sin storlek och därtill neutralt balancerad så den känns mycket kvick i hand. Jag tycker mig också se  vissa likheter med en annan Kershawmodell kallad Knock Out. Det de har gemensamt är att de är tunna och relativt höga i handtaget med breda blad. Sen sitter handtaget vinklat i relation till bladet på båda.

Handtaget är av aluminium och görs av två halvor vilket gör att det ovanifrån nästan ser ut som en "integral". Bladet är av CPM 154-stål. Trevliga material och ett sympatiskt utseende. Återstår att se om kniven som helhet är en lika positiv bekantskap. 


/ J - räknar vidare

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar