fredag 12 juni 2020

Fredags-EDC LXV Italienska godsaker

Solen och värmen är här för att stanna till midsommar. I alla fall om vi får tro en rubrik från igår på Aftonbladets hemsida. Väderleksgudarna verkar inte ha hört det för här är än så längen mulet och mycket friska vindar där jag befinner mig.

Så mycket "midsomrigt" känns det inte heller. Men det är nog mest för att min tidsuppfattning är som den är. Det har dock ätits jordgubbar och badats och eftersom de rutorna kan kryssas i måste det vara sommar i alla fall. Sen har de yngre medlemmarna i familjen sommarlov och även det får räknas som en ledtråd. 

Lionsteel TM1 och Viper Lille
"Italian Treats"

Mer somrigt är det i fickorna idag. De tyngs ned av en mycket sympatisk kniv från Lionsteel vid namn TM1. En intressant skapelse gjord med deras SOLID® -teknik. Det innebär konkret att det är en så kallad "integral", en kniv med ett handtag gjort i ett stycke. I det här fallte är materialet Micarta. Det råkar också vara en av, kanske den första, niven som gjordes med en kombination av en back lock och kullager. Designern bakom kniven är Michele Pensato mer känd som Molletta.

Den mindre kniven är även designad av en annan namnkunnig herre. En av Danmarks stoltheter, Jesper Voxnaes. Modellen är hans Lille och kommer förstås från Viper knives. 

Båda modellerna görs förstås i Italiens främsta knivcentra Maniago, därav namnet på bilden.


/ J - är sugen på pasta

#knivesandbikes  #knivigtvarre

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din ficklampa. En Olight S1 Baton. Jag har en likadan själv, samt även en Olight i3E nyckelringslampa. Lysande produkter, i dubbel bemärkelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är mycket nöjd med den. Av vad jag förstått har den dock utgått ur sortimentet.

      Radera