söndag 5 juli 2020

Postmord, del 3


Jodå det finns en fortsättning på historien också. Vem vet, det kanske till och med finns hopp för en upplösning?

I del ett konstaterades att ytterligare ett paket försvunnit i det egna universum som är Postnords. I del två "Postmord - fortsättningen" delade jag med mig av hur ointresserade de är att göra något åt systemet.

De bara rycker på axlarna och hänvisar till säljaren då de är fraktbeställare. Sen spelar det ingen roll hur väl säljaren skött sig och hur bra deras lokala postombud än hanterar sin uppgift. Visst, jag förstår principen men det känns ändå som logiken haltar då felet alltid uppstår i trakterna av den svenska gränsen. Det är inte första gången för vare sig mig eller andra det hänt. Nyligen blev det rätt mycket rabalder då Postnord visat sig oförmögna att leverera coronatester till Uppsala i tid. Detta trots att avsändare var Region Kronoberg och Region Blekinge och att de beställt expressfrakt. Det är lite allvarligare än en fickkniv det! Men det är fortfarande kundens fel enligt Postnord. De behandlar åtminstone alla lika (illa) kan konstateras.


Nu har det tillkommit en vända till i mitt lite mindre seriösa ärende. Det som hände mig i fredags var att det hux flux dök upp ytterligare en begäran om moms och införtullning. Den anlände via post ironiskt nog.

Det är nu inte en helt ovanlig företeelse i det Wikströmska hemmet men den här gången väckte det viss förvåning då jag såvitt jag kom ihåg inte beställt, köpt eller budat hem något mer. Därför tittade jag lite extra på numret på inbetalningen. Nämen se på tusan, det var ju samma amerikanska nummer! Postnord ville alltså ha betalt en gång till. Förutom den 23 maj skall jag nu betala den 3 juli också. En lite högre summa den här gången. Jag antog att det hade med kronkursen att göra. 

Det var bara att ringa upp Postnords kundtjänst för att försöka bringa klarhet i den här röran. Den här gången hade jag bara nummer 143 i kön så jag lade inte på. Sanning att säga rann kön undan rätt fort och någon kvart senare var jag faktisk framme. Lika ärligt skall sägas att den representant jag mötte skötte sig med den äran. På honom skall ingen skugga falla. Det blev dock ett jäkla sökande. För han fick försöka spåra paketet bakvägen och det blev mer än förvirrat eftersom numret var detsamma på de två olika paketen. Så först ville han inte kännas vid att paketet anlänt Sverige den 23 maj. Men eftersom betalning skett via Swish fanns bevis för transaktionen som är svår att förneka. Som tur var fotograferas paket nuförtiden. Med hjälp av de bilderna kunde konstateras att det INTE rörde sig om samma paket eftersom de var märkta olika. En med "kitchenware" och den andra med "tools" någonting varpå ny förvirring uppstod. Jag nödgades förklara för telefonrösten att det är ett vanligt tillvägagångsätt då man köper fickknivar. 

Summa sumarum tycks det nu vara ett paket på väg till mig trots allt. Men först EFTER det att jag betalat en gång till. För det är ju inte samma paket, endast samma försändelse. Bara skickat två gånger! Jag lyckades nämligen lista ut att det troligen handlar om att säljaren själv via eBay sett att paketet inte kommit fram och skickat ett nytt utan reklamation från min sida. Det är den enda förklaringen jag kunde komma på i alla fall. 

Så nu lär jag få en kniv. Eller ja, man skall inte ropa hej och så vidare. Men det första paketet är och förblir troligen borta och jag fick betala två gånger för att få min kniv. Med tanke på att det var en liten budgetkniv blev det en dyr historia. Men också en lärorik sådan. Använd aldrig PostNord blir sentensen. Problemet, som i det här fallet, är att man inte alltid kan välja. 

Men nu skall det skickas en present till vänner Gotland. Det skickas med Schenker kan jag meddela. 


/ J - postsocial

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar