måndag 5 juli 2021

Ny kniv - QSP Hamster

De flesta fällknivar som kommer från kinesiska QSP är döpta efter fåglar. Inget fel i det då det finns många att välja på och man slipper otyget med enbart sifferbeteckningar. Några få gånger har man från deras sida gjort avsteg från den här principen. Jag kan genast dra mig till minnes de av mig recenserade Worker och Leopard. Inte ens med bästa vilja kan de namnet härröras till fågelriket. Locustt finns förstås också men det är åtminstone ett kreatur som kan flyga. Fast sedan inser jag att det i sortimentet även finns en exotisk myrkott (Pangolin) och ormar (Copperhead, Mamba), krokodil (Gavial) och en liten gris (Piglet) så jag kanske får tänka om. Djur kanske är mer korrekt att hävda att de är döpta efter. 

I vilket fall som helst så avviker även dagens kniv från fågeltemat då den kallas Hamster. Liten och knubbig så är kanske inte namnet så missvisande ändå. Den avviker förutom vad gäller namn även vad gäller format. Det här är den minsta kniv som QSP till dags dato har snickrat ihop. 

QSP QS138-C Hamster


QSP Hamster är en kniv som faktiskt mäter så lite som 13 cm utfälld. Något som placerar den i minstingklassen vad gäller EDC-knivar. Eller knivar som i det här fallet går ned i den femte jeansfickan. Den som ursprungligen fannst till för klockor. Tänderna eller bladet på Hamstern mäter 5 cm och materialet är S35VN. Ett stål som QSP tidigare arbetat med på några av sina finare knivar. Här har man dessutom givit det en snygg tvåtons satinfinish. 

Resten av djuret är välbyggt även det. En flipper i kombination med keramiska kullager står för en rapp käft och pälsen är snyggt grönskimrande titan. Samma material hittas även i back spacer och i clipet. Back spacern täcker bara en mindre del av ryggen som annars är öppen. I den hittas även ett litet fånglinehål. För säkerheten står ett ramlås i titan. På sant hamstermanér är det en lättviktare. I det här fallet ligger vikten på 63 gram. 

En recension kommer vid senare tillfälle. 




/ J - djupdyker i faunan

#knivesandbikes #knivigtvarre


2 kommentarer:

  1. Den såg väldigt smidig ut att ha med sig som paket-öppnare eller dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog lite så jag ser den också. Men det blev ingen riktig favorit trots allt. Det finns andra små knivar som är bättre i mitt tycke. Dock har den ett konsekvent formspråk, är välbyggd i goda material. Så det är en bra kniv men kanske inte så mycket för mig personligen. Men i gengäld så gillar min sambo den här kniven! :-)

      Radera