måndag 2 maj 2022

Slipsystem - Spyderco Tri-Angle Sharpmaker


Jag höll på att skriva "ny kniv" i rubriken av gammal vana. Men i det här fallet är det inte en sådan som är aktuell även om det är en produkt från ett känt knivmärke. Tri-Angle Sharpmaker är Spydercos egen variant på ett slipsystem med fasta vinklar. 

Det är nu inte ett nytt system utan tvärtom ett av de äldre varianterna på marknden. Spyderco var mycket tidigt ute med ett slipsystem som skulle kunna hanteras även av lekmannen med begränsade förkunskaper i ämnet knivslipning. Det som är nytt är mitt möte med Sharpmakern.

Spyderco Tri-Angle Sharpmaker


Det som är en smula unikt med Sharpmaker är att det är en tingest tänkt för att kunna användas till en lång rad olika slipuppgifter. Det är inte bara vanliga släta eggar som kan skärpas utan även sågtandade diton. Konstigt vore kanske annars med tanke på Spydercos kända variant av sågtandning "Spyder Ege". Sedan kan du addera saxar, yxor och till och med fiskekrokar till mixen. Fungerar det som tänkt är det en flexibelt system. 

Alla ingående delar inklusive ett par extra diamantstavar


Sharpmakern är uppbyggt kring en platta i ABS-plast i vilken skärpstavar monteras. De kommer i olika varianter från de grövsta diamantstavarna (tillbehör) via medelbrynen till de finaste i keramik. Det går dessutom att variera hur hårt de skall ta genom att antingen använda sidorna av de triangelformade stavarna eller hörnorna. De senare är tänkta att vara lite mer aggressiva. 

Sharpmakern redo att nyttjas


Hela idén är att det skall vara lätt även för den oinvigde att hålla rätt och konsekvent vinkel mellan blad och brynsten. Vinkeln kan för övrigt varieras beroende på om det önskas 40 grader, 20 per sida alternativt 30 grader, 15 per sida.  

Som ni ser har jag redan börjat använda stenarna för att se hur de är att använda till att skärpa och bryna olika typer av knivar med. Jag ämnar även ge mig på en av mina yxor från Karesuandokniven för att se hur Sharmakern klarar det. Sedan tänker jag testa hur systemet hanterar olika ståltyper. Allt från lite mjukare varianter till "superstål" som Elmax och K390. 

Jag återkommer med mina slutsatser i ämnet!


Knivgrossisten





/ J - vill bättra på skärpan

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar