söndag 22 maj 2022

Sju och åtta

- fodraltillverkningen fortsätter

Nummer sju och åtta, tror jag i alla fall att de är i ordningen på de fodral jag gjort. Slöjdandet fortsätter från stund till annan även om det legat på is ett tag nu. De senaste som åstadkommits är dels något av en favorit i repris och dels ytterligare ett test av en för mig ny teknik.  

Nummer sju blev ett andra fodral avsett för Graf Knives modell B1 Classic Bowie. Tanken är väl att ha tre för att kunna härbergera hela setet. Nu har jag i alla fall två av dem färdiga!

Läderfodral till kastknivar från Graf Knives
Nederst syns mitt sista fodral till Graf Knives B1 Classical Bowie som också fått handtagssidor av läder


Åtminstone en smula visare av tidigare erfarenheter valde jag att göra småjusteringar i syfte att förbättra funktionen ytterligare. Måtten är förstås snarlika men inte identiska. Hela fodralet liksom den invändiga förstärkningen är bredare för att inte nitarna som håller bälteshällan skall göra kniven svårare att dra efter att de hamrats fast. Sedan är fodralet en smula kortare då det inte behöver vara längre helt enkelt. Men den största skillnaden återfinns i att vinkeln på bälteshällan ändrats. Den nya varianten på hälla ger ännu bättre balans när kniven bärs i bältet men framförallt är den lättare att dra med korsdrag. Men i övrigt är jag nöjd med modellen så den kommer att återanvändas när det skall komplementeras med ett tredje fodral vad det lider. 

Hemtillverkat läderfodral för kastknivar från Wulflund
Försök med våtformat läder till ett set Wulflund Vengeance


Fodral nummer åtta är av en helt annan typ. Andra modeller på knivar kombinerat med en idé om att kunna bära ett helt set ställer förstås andra krav på utseende. I det här fallet ville jag dessutom testa hur det är att våtforma läder. Det visade sig inte vara enkelt alls. Eller snarare så var delar av processen inte svår men när jag närmade mig spetsen sket sig hela idén och jag fick tänka om. Det som ursprungligen skulle blivit en snyggt rundat hörn fick nu designas om helt och hållet. Nu blev det ett slags "T-format" avslut på fodralet. För att förstärka konstruktionen är den både limmat och försedd med ett par dubbla stygn. Inte den snyggaste lösningen men den fungerar rent praktiskt vilket trots allt är viktigast. 

Sedan jag började plita på den här texten har ytterligare kastknivar tillkommit i samlingen och jag tror att de får lite förtur när det gäller fodral. De är nämligen väldigt spetsiga. Något som redan resulterat i blodvite. Därför skall det designas något som passar till Scalpel från Throwingzone

Mina senaste kastknivar, Scalpel från Throwingzone.fr, har redat bitit mig


En annan sak som behöver ordnas är nya handtag till mina Pierre Cazoulat Woodpecker. De har blivit bra slitna och alla nitar är avskurna och de är omlimmade och lagade med eltejp vid flera tillfällen. Nya läderskollor behöver ordnas och sättas på plats. 

Därmed blir det en del läderarbete även framöver. Något skall man ju göra nu när regnet har infunnit sig. 


/ J - hobbyslöjdaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar