tisdag 16 juli 2024

Den förbjudna bilden och vägen framåt

 - om relationen mellan Instagram och bloggen

I begynnelsen var Instagram. Åtminstone för dem som gillade att dela främst bilder. Inte filmer, inte filmsnuttar och inte "tweets" utan främst fotografering i alla dess former. Mycket har hänt sedan dess. Dessvärre måste jag tillägga. 

Forumet växte nämligen och jag hoppade på tåget tämligen sent. Till den här bloggen (och inledningsvis min cykelblogg) kopplade jag ett konto som därför döptes till "knifeandbikes". Ett konto som gick väl och inledningsvis växte med cirka 1000 följare per månad. Från allra första början gick det förstås inte så fort men utvecklingen accelererade snabbt i positiv riktning. Det fortgick till jag hade strax över tjugotretusen följare. Då hände något som omöjliggjorde all vidare "organisk" tillväxt. 

Meta fick för sig att man skulle konkurrera med bland andra TikTok varpå filmer började premieras på bekostnad av bilder. Därtill vill de gärna ha mer pengar varpå det blev mycket svårt att få ut bilder till en bredare publik utan att betala för dem. Det de kallar för "promotion". Meta vill att man skall marknadsföra sina bilder via dem, inte via kvalitet. Tidigare hade det räckt med bra bilder och väl valda hashtags och folk hittade dig i alla fall. 

Strax därefter tvärstannade all tillväxt på mitt konto och de flesta andra som berör vårt intresse, knivar. 

Man kan förledas att tro att det här är en oskyldig bild på en liten fickkniv framför Arbogaån men icke!


Sedan gick det ännu fortare utför. Det började med så kallade "shadow bans" vilket innebär att visst innehåll förvisso inte flaggas som förbjudet men i vilket fall döljs av algoritmerna. Det kan handla om både enskilda inlägg som hela konton. Därefter blev det värre och många många konton, inklusive mitt och stora tillverkare av knivar spärrades för alla utom följare. Ett fenomen som sedan dess drabbar folk lite till och från. Bilder flaggas som olämpliga eller innehållande våld eller nakenhet även om de som i mitt första fall föreställde ett gäng tallar i motljus. Det faktiska innehållet struntar robotorna i.

Det senaste i den negativa utvecklingen är att en stor mängd bilder och deras "taggar" är bannade helt och hållet. Den till synes oskyldiga bilden ovan är ett gott exempel. Pittoresk tyckte jag, livsfarlig ansåg Meta. I det fallet är det framförallt två saker som sticker i robotögonen på algoritmerna. Den ena är märket i sig. Civivi och därmed #civivi är nämligen inte gångbart för stunden. Detsamma gäller #knifephotography vilket var en annan tagg jag nyttjade. 

Därför är bilden ovan "förbjuden". Endast de som följer mig kan se den. Men heller inte alla som gör det utan bara de som aktivt skrollar igenom sitt flöde och brukar titta på mina bilder. Den är heller inte sökbar, den går inte att se i generella flöden och den går inte att hitta som rekommendation även om du som användare skulle gilla den typen av bilder. 

Är den brutal eller visar den något förbjudet? Nej, Det är IG eller snarare Meta som står bakom dem och Facebook som bestämt att allt knivrelaterat innehåll är våldsamt eller åtminstone våldsbejakande. 

Det gäller även bilder föreställande en liten och mycket grön fällkniv mot bakgrund av delar av ett medeltida centrum i Arboga. Extremistiskt så det förslår. 

Den här bilden ser bara oskyldig ut för det otränade ögat. Man kan få för sig att den föreställer en träkubbe på ett snett bord stående på en äng. Men icke...den var märkt #knifethrowing vilket är förbjudet. Följaktligen är den i klass med vilken ISIS-bild som helst


Utvecklingen får förstås konsekvenser för den som är intresserad av knivar och allehanda andra föremål med spets eller egg vare sig det handlar om HEMA, samlande av japanska svärd eller något liknande. Jaktbilder och dylikt har alltid varit förbjudna så den som är intresserad av det har alltid fått söka sig annorstädes. 

Men tyvärr betyder det att det blir allt svårare att röra sig på de största plattformarna som Facebook och Instagram och allt annat ägt av Meta. Att börja om på en annan plattform är förstås en möjlighet men inte det lättaste att göra. Särskilt inte när man investerat mycket tid under många år för att bygga upp ett konto med allt vad som därtill hör. 

Det gäller inte bara mig förstås utan många av de små företag som blivit beroende av de här kanalerna för marknadsföring. I de situationerna är det inte roligt när regler och policies ändras helt godtyckligt. Det gäller exempelvis många små tillverkare av knivar som sett det här som ett utmärkt sätt att nå och kommunicera med sina kunder. 

Av det skälet kommer jag fortsätta att primärt satsa på den här bloggen. Inläggen är vare sig trendande eller blir virala men de som är intresserade kan hitta dem genom sökningar eller genom att helt sonika följa mig. Därtill finns texterna kvar, de försvinner inte i det brus som är ett flöde man scrollar igenom. Dessutom växer den sakta men säkert. Det senaste året har det vuxit till kring 10-11 tusen läsare per månad. 

Så jag hoppas ni hänger med på resan framåt!


/ J - primärt bloggare, sekundärt Instagrampostare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar