måndag 19 april 2021

Man måste ha mål i livet

Det sägs att det är viktigt att ha mål livet. Det gäller särskilt knivlivet hävdar jag. Därför var det nu dags för lite skapande även om jag nu råkar vara född med fem tummar och alla sitter mitt i handen. 

Jag har nämligen tagit upp en hobby som jag ägnade mig åt när jag var yngre, knivkastning. Halvmessyrer är inget för mig och nu har jag blivit helt biten och det tillbringas många timmar i skogen med att träna. Hittills har jag kastat mestadels på döda träd och stubbar alternativt sådana träd som jag vet skall fällas inom kort. Inte allt för långt ifrån där jag bor skall den moderna världen inkräkta på naturen i form av en utbyggnad av en ringled och en bit ny motorväg. Det ger mig många dödsdömda stora granar och tallar att kasta mot. Döda träd är dock inte så vanliga i modernt skogsbruk. 

Men båda de alternativen är något begränsande. Så för att möjliggöra flera glada träningstimmar när andan faller på har jag nu åstadkommit en måltavla i trädgården samt en mobil tavla som kan hängas upp vart som helst. 

Det färdiga resultatet, en måltavla på stativ


Samt en mindre mer portabel version även om den väger sina modiga kilon

Först klurade jag på vart jag skulle få tag i material. Gamla träd att ta en skiva ifrån är inte helt ovanliga men jag äger ingen motorsåg och min lilla timmersåg duger inte till kraftigare doningar. Som tur var har jag en svåger som äger en bit mark inklusive skog. Och jodå, han kunde tänka sig att sponsra mig med några skivor då han ändå höll på att ordna trä för flisning. Sedan hade  jag sådan jäkla tur att min far gjort någon ändring i sitt hus och det blev några plankor över som ändå skulle till tippen. Eftersom huset är gammalt visade sig att de smalaste "plankorna" hade dimensionerna 5x12 cm. I vilket fall som helst en utmärkt stomme för en knivkastningstavla. Det kan tilläggas att trä med de måtten som torkat i åttio år inte är det allra lättaste att tackla med en liten fogsvans. 

Råmaterial i form av något fuktskadade skivor av gran


Jag orkade inte riktigt gå så långt att jag åstadkom några ritningar, skisser eller så. Istället lade jag ut komponenterna på marken och höftade lite. Eller ja, jag måttade och ritade då jag ville ha bullseye på ungefär 150 cm höjd från marken så det överrensstämmer någorlunda med de regler som finns. Och sedan mätte jag bredden mellan fötterna samt lodade själva toppen mot marken för att inte konstruktionen skulle bli alltför sned. 

Grundstrukturen som jag tänkte mig den

Därefter sågades nederdelarna av benen av i vinkel så de skulle stå lite stadigare och ovandelarna fasades så sidorna kunde mötas i en A-ram. En förstärkning för benen skruvades på framsidan och en hylla för själva tavlan sattes på plats. Med jäkligt många skruv kan jag säga. Det blev en solid konstruktion det här. Toppen fästes med träplattor på både fram och baksida. Den på baksidan agerar även stopp för stöttan som gör att "staffliet" inte välter. Den är för övrigt endast fasthållen av en gummistropp så den kan både fällas in, vinklas och ersättas med något längre om tavlan används någonannastans än i min trädgård. Jag var tvungen att ha den rörlig för att kunna förvara ställningen stående mot staketet när jag inte använder den. Någon måtta finns det även på min sambos tålamod och så vill jag ha någonstans att äta min mat när jag sitter ute. 

Delarna sammanfogades med en frikostig mängd skruv


Närmast färdig. Det bör tilläggas att allt sågades med fogsvans

Nu är den här trädgården så liten att det krävs att jag avlägsnar torkvindan för att kunna kasta och då blir det ändå bara på tre och fyra meters distans. Därefter tar staketet mot grannen emot. Sedan tar det några minuter att iordningställa själva kastytan. Först måste utemöblerna flyttas någon meter närmare husväggen, sedan skall en matta hängas över staketet för att skydda det mot eventuella felträffar. Där använder jag en vanlig "balkongmatta" som ser ut som fejkat gräs. En annan liten matta läggs på gräset då jag inte tror att det håller för att gå fram och tillbaka på flera hundra gånger. Ett extra tillägg är att jag har en ställning som jag hänger ett jutetyg på för att hindra eventuella rikoschetter att hamna i fönstren som finns runt två meter till vänster från kastriktningen sett. Det vore inte alls sympatiskt med en krossad ruta nämligen. 

"Bullen" målad på den portabla tavlan

Pågående målning av den stora tavlan. Bullseye mäter 10 cm i diameter, ringarna är 5cm


Den portabla tavlan var lite enklare att åstadkomma. Av med den halvruttna barken och sen måla samt fästa ett handtag/upphängningsanordning bestående av kätting. Nu skall jag inte låtsas att jag målade något själv. Arbetet med schablontillverkning och målning av båda tavlorna samt betsning av den färdiga ställningen stod min kära sambo för. Det uppskattas mycket kan jag säga. Nu skall jag bara få henne lika biten på knivkastning som jag själv. Är det någon som har några tips på hur man åstadkommer det?


/ J - kastar loss mot nya mål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar