fredag 7 oktober 2022

Dagens bild nr 261 "Strandfynd"


Dagens bild är en påminnelse om inte svunna tider så åtminstone en sommardag vid västkusten. Den västkust som ligger längre söderut än Bohuslän. Mer specifikt strax utanför Båstad. Det här var en sommardag i juli, en molnig men ändå fin dag vid havet. Idag är det banne mig inte sommar längre men molnigt där jag befinner mig, långt ifrån stora vatten. Nu råkar jag olycktligtvis bo i en av de regnigaste städerna i Sverige. Så det vatten som inte befinner sig i alla sjöar i området kommer uppifrån. En del av den nederbörden kommer vid jämna tillfällen nedramlande i huvudet på den som vågar sig ut nu. Aggressiva moln det där. 

Anledningen till väderrapporten är att den intresserar mig av två skäl. Dels så förflyttar jag mig mestadels genom tillvaron per velociped och dels vill jag ha uppehåll när jag kastar kniv. En träningssejour är planerad för morgondagen om vädret tillåter. Har jag tur kan jag dessutom få sällskap. Igår blev det tre timmar kastträning Det flöt på bra sett på det stora hela.  

En bild från den svenska västkusten med QSP Legatus mot stenar formade av havet
"Strandfynd"


Kniven på bilden är en av de bästa produktionsknivar jag äger. Det är en Legatus från QSP Knife. Fit och finish som de säger på engelska är bland det bästa som kan åstadkommas. Inte mycket att invända mot den och materialen står inte efter. Vi talar om M390-stål i bladet vilket räcker för att tillfredsställa även för de som är "stålsnobbar". I handtaget hittas titan och i den har det gjorts ilägg av en mix av kolfiber/G10 som inte är helt vanlig. Att den återfinns på båda sidor av handtaget är ett stort plus. Andra detaljer är keramiska kullager och detent-kula och ett clip i titan. 

Allt toppas med en skön design signerad Dutch Blade Works, DBW

Oavsett väder vill jag tillönska alla en trevlig fredag och kommande helg! 

/ J - med regnställ på 

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar