torsdag 13 oktober 2022

Ny kniv - Camillus HT-7


Så var det dags för den andra fastbladaren från Camillus. Inte i deras modellprogram då utan i min samling. De säger att första intryck är viktiga och att det tar en viss tid att skaka av sig eller åtminstone nyansera dem. Det stämmer även i det här fallet. Det första intrycket var inte alls bra. 

För det första är paketeringen hemsk. Den är uppenbarligen gjord för valfri amerikanska lågpriskedja som Walmart eller liknande. Det innebär ett "blisterpack", eller blåsförpackning som jag tror den svenska sällan använda termen är. Inte nog med att det ser billigt ut, det är nästan omöjligt att bryta sig in i också. Där får du stor nytta av dina tidigare samlingsobjekt. En skarpslipad dolk rekommenderas. På vägen upptäcks att de dessutom försett kniven med färdiginstallerade butikslarm! Något jag aldrig varit med om förut. Tja, nya erfarenheter är ju kul. 

Inte lika kul är fodralet som även det bidrar till det billiga intrycket då det är gjort av nylon. Faktiskt rimligt välpassad nylon men ändå. 

Den här kniven från Camillus kallad HT-7 kämpade i uppförsbacke den första stunden i det Wikströmska hemmet kan jag meddela. 

Camillus HT-7


Kniven kommer tyvärr färdigpackad för Walmart inklusive butikslarm, streckkod och inbrottssäker plast


Inte heller det andra intrycket var helt lysande då kniven efter en snabb inspektion visade sig ha en hemskt dåligt utförd egg. Den är ojämn i höjd vilket nästan gör att buken ser ut att ha en kant mitt på istället för att utgöra en harmonisk kurva. Därtill är den ojämn i sidled och kantrar åt alla möjliga håll. Den här kniven har inte en egg utan flera. Den längst ut är faktiskt relativt vass. Men med tanke på hur resten ser ut lär den inte förbli det utan omslipning. Men med tanke på materialet lär det gå fort. 

Fodralet är enkelt men själva kniven HT-7 ger ett bättre intryck


Det tredje intrycket, om det finns ett sådant, var mer gediget. Bortsett från eggen är bladet sympatiskt format och handtaget riktigt bekvämt att hålla i. Hur den är att arbeta med kan jag inte säga något om än. Men känslan i hand och balansen bådar gott om jag bara slipar om kniven. 

Det återstår med andra ord att se om jag och Camillus HT-7 kan bli vännter trots allt. Mot det talar materialen. Stålet är någon 420-variant och handtagsmaterialet är en blandning av gummi och ABS-plast enligt hemsidan. The proof is in the pudding som de säger. Jag skall ge den en chans. 



Camillus Brand Logo


/ J - aningen skeptisk

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar