lördag 31 december 2022

Dagens bild nr 265 "Nyårsafton"

Det måste tillstås att bilden är arrangerad och ljuger en smula. De här ostrona öppnades inte med aktuellt eggverktyg. Den är både för spetsig och vass för det. Det är ett par äldre ostronskal jag sparat bara därför att. Jag tror att jag öppnade dem med en slö Morakniv om jag inte missminner mig helt. Jag äter inte ostron så ofta att jag brytt mig om att införskaffa en dedikerad ostronkniv. Det är en av få köksknivar som saknas i arsenalen men det finns några till som exempelvis en laxkniv. En brist som kanske måste åtgärdas 2023. 

Ingendera av dem behövs emellertid för att tillreda dagens meny. Tre rätter blir det men vare sig ostron eller lax är inräknade i dem. Istället blir det någon form av skaldjurssoppa eller bisque till förrätt, lite oklart vilken sort då sambon håller det hemligt än så länge. Årets upplägg är att vi lagar en rätt var, fästmön, bonussonen och jag. Till huvudrätt blir det därför klassiskt med entrecote, hemslagen bea och hasselbackspotatis. Till efterrätt blir det någon variant av limecheesecake med bär och halloncoulis. Den biten är jag ansvarig för i år. Cheesecaken är därför i ungen sedan en tid tillbaks. 

Kniven på bilden är som kanske syns en MKM eller Maniago Knife Makers som det skall utläsas. 

"Nyårsafton"


Modellen kallas Goccia och är en design av ingen mindre än Jens Ansø. Kniven skall inom kort recenseras här på bloggen och är en skön mix av linnemicarta, titan och M390. 

Någon frågade mig om tärningarna när jag lade upp bilden på Instagram. Förutom att de snygga och därmed gör sig bra på bild så fyller de en funktion i det här fallet. De är till för att avgöra huruvida jag skall avge några nyårslöften eller ej. 

Jag håller nämligen sällan dem i vilket fall som helst. Men ungefär vartannat år lovar jag att jag aldrig mer skall lova något. Året därefter gödslar jag med löften med baktanken att om de är tillräckligt många så kanske något kommer att hållas. Men så brukar det inte bli. Men i år kanske det blir så?

Gott nytt år på er allihopa!!


Maniago Knife Makers




/ J - börjar summera

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar