tisdag 27 december 2022

Ny kniv - QSP Hedgehog

Fler nyheter har ramlat in allt medan året 2022 kippar efter andan och väntar på att somna in. Just den här kniven är både ny på marknaden och samtidigt inte. Den har nämligen valsat runt i utvalda sociala medier ett tag. Sedan någon gång i somras tror jag. Som vanligt presenteras ofta knivnyheter på de stora mässorna i USA. Så även den här modellen vilket gjorde att ett antal knivar gavs bort av de nordamerikanska representanterna till diverse YouTubers. Därför finns det redan några recensioner av den långt innan den fanns att tillgå i butiker.  

Men för mig är QSP Hedgehog en ny bekantskap! Och vilken sympatisk sådan sedan!

QSP Hedgehog QS142-C


Det trots att Hedgehog vare sig tillhör den mest genomsnittliga fällkniven eller något jag borde gilla. Låt mig förklara vad jag menar med det. 

Till att börja med är det här en modern slip joint och således har kniven inget lås. Därtill saknar den clip vilken majoritet av moderna fällknivar har. Det är förvisso två egenskaper som inte avskräcker mig men bladformen gör vanligtvis det. Någon kallade den för en wharncliffe, men det är det inte. Med den tvära raka nosen drar den åt ett "coping"-blad eller måhända kan den sägas vara rakknivsinspirerad. I vilket fall som helst är det ett blad som likt den förlagan försetts med en markant skålslipning som avslutas med att vara tunn bakom eggen. Stålet som använts är svenskt i form av Sandvik 14C28N. 

Därför märks redan vid första anblick att den här kniven kommer att skära väl. Därtill kan tilläggas att den är extremt välbyggd. "Walk and Talk" som man talar om på den här typen av knivar är riktigt bra med ett mycket distinkt halvvägsstopp. Sedan finns inte minsta glipa i ryggen vid fjädern och handtagssidorna är både exklusiva och mycket välgjorda. Just det här är den lyxigaste versionen med "golden carbon fiber" i sidorna. Den finns även i något enklare utförande med Micartahandtag och lägre prislapp. 

Komforten lovar gott den med. Jag misstänker att kniven är ergonomisk då den är mycket bekväm att bara hålla i. 

Massivt goda intryck med andra ord, trots bladformen!


Quality Service Price logo



/ J - positivt överraskad

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar