torsdag 15 oktober 2020

Dagens bild nr 229 Min Kapara

Ibland längtar jag till hav och fjäll. Två miljöer som saknas där jag bor i Smålands inland. Här har vi skog, massor av skog och en sjuhelsikes massa sjöar. Det lär finnas över 3000 av dem i Småland och en tredjedel ligger i Växjö kommun. På ett ungefär i alla fall. 

Men öppna ytor med mycket utsikt är det inte fullt lika gott om. Inte heller stora vågor eller den speciella luft som blir uppe på ett kalfjäll. När jag tänker på det längtar jag ut eller ibland tillbaks till stunder då jag stått vid ett hav eller på en fjälltopp. 

Det här var en sådan stund. Ett sommarminne från Hovs hallar, beläget mellan Torekov och Båstad. En blåsig och vacker sommardag med rejält stora vågor. Så stora att båten över till Hallands Väderö blev inställd. Vindar på runt 18m/s i byarna. 

Spyderco-Kapara-by-the-Sea
"Min Kapara"


En av knivarna jag hade med mig var den här, Spyderco Kapara. En modern klassiker som jag inte hör och läser så mycket om längre. I knivvärlden är det ofta det senaste man talar om. Även den här kniven var omtalad när den kom. Den är designad av australiensaren Alistair Phillips. Egentligen gjorde han den till sig själv då han sökte en EDC-kniv som även fungerade väl till bland annat utomhusmatlagning. Resultatet blev den här kniven döpt efter en spindel släkt med Svarta änkan som både kallas "Red Back" och Kapara. Av det skälet fick kniven även en klarröd back spacer eftersom spindeln har den teckningen på sin kropp. 

En synnerligen välgjord kniv som jag tycker är en av Spydercos bättre.  


/ J - längtar till havet

#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar