måndag 19 oktober 2020

Ny kniv - Two Sun TS227 Dreadnought

Häromdagen nämnde jag som hastigast att man kan bli överraskad över formatet på en kniv när man väl håller den i handen. Det har hänt igen! 

Den här kniven är väl ungefär dubbelt så stor jämfört med vad jag föreställt mig. Det är nu inte något dåligt i det här fallet utan gör hela upplevelsen så mycket mer angenäm. Jag var nämligen rädd att handtaget med den utformningen skulle vara för trångt för mina händer. Det är det inte alls utan tvärtom mycket bekvämt. 

Kniven är som rubriken skvallrar om en modell från Two Sun och den har fått namnet Dreadnought.

Two Sun TS227 Dreadnought


Kniven är designad av Jelly Jerry Designs och är tämligen intrikat. Handtaget i brun linne-Micarta har ganska avancerade former som trots det ger god komfort. Det kompletteras sedan med en back spacer i G10 och en liner lock i stål. Byggkvaliteten är som vanligt på topp när det kommer till Two Sun. Om något så verkar de bli bättre och bättre över tid. 

Men mest avancerat är bladet. Det kan beskrivas som en Bowie-inspirerad clip point med en dubbel slipning, en falskegg som övergår i en harpunspets, blodrännor och därtill en tvåtons-finish. Det händer mycket med andra ord. Stålet är svenskt 14C28N från Sandvik. 

Sammantaget en synnerligen sympatisk kniv som jag naturligtvis kommer att titta närmare på och presentera resultatet här. 


/ J - återigen överraskad


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar