måndag 12 oktober 2020

Ny kniv - Victorinox Ranger Grip 78

Om den förra Victorinoxkniven jag presenterade kunde benämnas den "lilla giganten" så är det här den verkliga bjässen! Åtminstone när det kommer till format. Jag tror inte att den säljer lika bra på grund av det om jag skall vara ärlig. Modellen heter Ranger Grip 78. Det är den nästa största kategorin knivar Victorinox tillverkar endast slagen av den mäktiga Pro Hunter. 

Att det blev just modell 78 av de fjorton tillgängliga alternativen för min del beror på en serie val. Jag ville ha en tvåhandsöppnad version och då föll några alternativ bort. Sedan kände jag inte att jag ville ha en så stor kniv att den inkluderade en tång och sågtandade blad är jag ingen anhängare av och då sorterade den här modellen ut sig själv bland de kvarstående så att säga. Särskilt som jag föredrar en rejäl stjärnmejsel framför en korkskruv när det kommer till de ryggmonterade verktygen. 

Victorinox Ranger Grip 78


Ranger Grip 78 bjuder på en del finesser som kan vara värda att notera. Ett par av dem kommer sig av formatet och en del är bara väl genomtänkta. 

Storleken gör att ergonomin är bättre än vanligt. Den gör också att den här kniven gömmer den största och mest effektiva såg jag stött på i en fällkniv! Den mäter över tio centimeter. Sedan är den här kniven enhandsöppnad via ett hål i bladet. Till det hör också en ovanligt fiffig liner lock. Det är nämligen ett lås som opereras med en dold knapp. Det släpps genom att man trycker in vapenskölden på handtaget. 

Byggkvaliteten är där som vanligt när det kommer till Victorinox




/ J - botaniserar bland toppar i bergen


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar