lördag 3 oktober 2020

Ny kniv - Victorinox Cadet Alox

Jag skaffade de här modellerna från Victorinox i "fel ordning" har jag förstått, det vill säga storebror Pioneer föregick den här kniven. Eller rättare sagt hela familjen Pioneer kom först. I begynnelsen var Pioneer Pruner a k a Swiss Army 2 i samlingen, sedan följd av Pioneer och sist Pioneer X. Anledningen att de prioriterades över Cadet var det störrer formatet med mer rymligt handtag. 

Men Cadet låg där på lur. Endast ett verktyg skiljer dem åt. En nagelfixarmojäng kontra en rejäl pryl/brotsch. Annars är det storleken som är den stora eller snarare lilla grejen. Mindre innebär konkret ett krympt knivblad, samt mindre verktyg. Men framförallt kortare handtag och inte minst är Cadet lättare än Pioneer. 

Victorinox Cadet Alox


Om man bortser att nagelfilen är värdelös (för mig) är det här en liten men exceptionellt funktionell kniv. Bladstorleken räcker trots att till för de flesta mindre skäruppgifter och lättare blir det knappt. Dessutom är Victorinox i allmänhet och modeller som den här i synnerhet de kanske mest socialt acceptabla knivarna som existerar. Ingen uppfattar dem som potentiella hot mot liv och lem hur rabiat syn man än har på verktyg.  

Det som överraskade mig var hur tunn den här kniven var och därefter hur mycket jag faktiskt gillar den. Recension följer i framtiden. 




/ J - aluminiumdiggaren


#knivesandbikes  #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar