måndag 22 augusti 2022

Ny(a) kniv(ar) - Zitoon Knives Spinning Dagger


Det är lika bra att jag erkänner direkt. Jag  har alltid varit svag för en schysst dolk! Det är något visst med en lång och spetsig kniv helt enkelt. De var de knivarna jag som barn satt och drömde om när jag kikade i morbrödernas gamla Hobbex-kataloger från tidigt sjuttiotal och det var de som startade vurmen för stiletter en gång i tiden. 

Men formen hänger i även när det gäller kastknivar och en av de första knivarna jag kastade riktigt mycket med var en dolk i form av en tysk kopia av en Gerber Mark I som köptes under en skolresa i nian. Ni som följer mig här på bloggen och Instagram vet att det för någon tid sedan även dök upp en uppsättning knivar med liknande form designade av en tysk och tillverkade i Frankrike.  

Nu var det dags för en rejäl uppsättning dolkar igen och återigen vändes blickarna mot Frankrike och där hittas en liten enmansfirma vid namn Zitoon Knives. Ja, det är samma märke som tidigare presenterade The Iron Mistress och Le Classic XL.  Olivier Feret som står bakom dem designar och tillverkar knivar i Normandiet. Den här modellen från honom kallas Spinning Daggers

Zitoon Knives Spinning Dagger


Namnet mer än antyder vad de här knivarna är till för och det är klassisk rotationskastning. Spinning Daggers är 32 cm långa vilket även det skickar signaler åt samma håll. Knivar ämnade för no spin är vanligen kortare. De här dolkarna är 6 mm tjocka och det ger en vikt av 370 gram. Inte extremt tungt men de känns rätt  massiva i hand då formen lurar ögat till att tro att de kanske skulle vara lättare. 

Stålet är som vanligt i knivar från Zitoon svenskt Hardox 450. Ett extremstål när det kommer till slitageapplikationer och därmed mycket lämpat även för kastknivar. Finishen är en trevlig blank variant som hjälper till att förhindra korrosion då Hardox inte är rostfritt. Därtill  har handtaget fått sig en gravering vilket mest är för syns skull men som även ger lite extra fäste för den som behöver det. Nöjer man sig inte med det så finns två hål i handtaget som möjliggör att man kan fästa handtag i efterhand om så önskas. 

Sedan kan ytterligare ett erkännande göras och det är att jag provkastat dem mer än en gång. Och de är inte bara sympatiska att se på. De är grymma att kasta med också. Hade jag inte fått dem i så nära anslutning till SM hade de varit ett alternativ för Walk Back kan jag säga. Så mycket tycker jag om dem. Fast kanske de kan användas för tre meter precisionskastning?




/ J - kastdolkoman

#knivesandbikes #knivigtvarre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar